Ustawa o prawach konsumenta korzystniejsza dla klientów

Wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy w e-sklepie z 10 do 14 dni, więcej praw przy reklamacji wadliwego towaru, ograniczenia dla telemarketerów - to niektóre zmiany, które wprowadza ustawa o prawach konsumenta. Przepisy weszły w życie 25 grudnia br.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Ustawa o prawach konsumenta korzystniejsza dla klientów

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

25 gru 2014 16:17


Przepisy będą obowiązywały wyłącznie dla umów kupna-sprzedaży zawartych od 25 grudnia 2014 r. Wobec umów zawartych przed tą datą zastosowanie mają przepisy poprzednio obowiązujące.

Jest to o tyle istotne, że nowa ustawa znacznie rozszerza obowiązki informacyjne przedsiębiorców, zwłaszcza prowadzących sklepy internetowe lub sprzedaż poza lokalem firmy, ale także tych prowadzących sklepy tradycyjne.

Chodzi przede wszystkim o to, by konsument wiedział o wszelkich kosztach i zobowiązaniach, jakie wiążą się z podpisaniem umowy i kupnem danego towaru. Sprzedawcy będą też musieli bardzo wyraźnie poinformować kupujących o prawach, jakie im przysługują, jeśli chodzi o odstąpienie od umowy czy reklamację wadliwego towaru.

Czytaj też: Polacy chętniej oszczędzają niż pożyczają. To duża zmiana

Zwiększają się także niektóre uprawnienia klienta. Termin na odstąpienie od umowy zawieranej poza lokalem lub na odległość, bez podania przyczyn, wydłużono z 10 do 14 dni. Dzięki temu konsument ma zyskać dodatkowy czas do namysłu i podjęcia ostatecznej decyzji.

Przepisy precyzyjnie regulują sposób obliczania tego terminu, w tym w sytuacji, gdy przedsiębiorca w ogóle nie poinformował konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia - w takim przypadku prawo odstąpienia wygaśnie dopiero po upływie roku od upływu podstawowego 14-dniowego terminu.

Ustawa zwalnia też konsumenta od obowiązku ponoszenia kosztów związanych ze zwrotem rzeczy w przypadku skorzystania z prawa odstąpienia, jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o obowiązku poniesienia tych kosztów.

Jeśli natomiast konsument zostanie właściwie poinformowany, to będzie ponosić odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Przedsiębiorca będzie mógł w takim wypadku pomniejszyć zwrot ceny produktu o tyle, o ile zmniejszyła się wartość rzeczy.

W przypadku odstąpienia od umowy przedsiębiorca zobowiązany jest też do zwrotu kosztów dostarczenia towaru (za transport od sprzedawcy do konsumenta). W takiej sytuacji sprzedawca zwraca jedynie koszty najtańszego zwykłego sposobu przesyłki dostępnego w swojej ofercie, bez względu na to, jaki środek transportu został wybrany w momencie składania zamówienia. Klient płaci natomiast za odesłanie niechcianego towaru do sprzedającego.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

4 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Pawel 2015-01-02 14:44:10

Wg. mnie ustawa nie jest taka zła i można ją zrozumieć. Trzeba być tylko trochę bardziej pokornym. Jakby ktoś miał wątpliwości to np. na blogu Prokonsumenckiego są dobre artykuły, które wszystko wyjasniają

Grzegorz 2014-12-26 10:43:33

Dlaczego robicie jakieś ustawy , gdzie i tak konsument musi dochodzić swoich spraw , przed sadem , dlaczego polskie prawo nie jest jasne , że czarne jest czarne , a białe jest białe tylko wszystkie ustawy prawne są tak skonstruowane i tak zawoalowane , że sami ustawodawcy , w tym prawnicy maja często ciężko to zrozumieć , czy aby posłowie , senatorowie ,a w tym prezydent to dopisuje i ustalają takie ustawy żeby nikt w nich się nie połapał nawet oni sami ,'' ci wspaniali'' ustawodawcy , czy jest to robione tylko po to żeby społeczeństwo oszukiwać?

Stefan 2014-12-26 09:47:12

Ta ustawa to klejny bubel, dlaczego nie zabrania sprzedarzy wiązanej, kar umownych dla klientów, obowiązku przechowania kwitów do 5lat. W dalszym ciągu klient jest na łasce sprzedawcy.

REKLAMA