Testy w biznesie coraz popularniejsze

Testy – kiedyś wykorzystywane przede wszystkim w procesach rekrutacji – dziś są coraz bardziej użyteczne przy planowaniu pracy w zespole.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Testy w biznesie coraz popularniejsze

PODZIEL SIĘ


Autor: Anna Goc

21 cze 2013 8:00


Wykorzystywane w biznesie testy przede wszystkim diagnozują kompetencje pracowników.

- Dotąd były używane głównie w trakcie procesów rekrutacyjnych. Ich dużym plusem było to, że przy można szybko zbadać większą grupę pracowników. Minusem, że wyniki testu nie określają faktycznego poziomu kompetencji- mówi dr Ewa Gierych, ekspert z firmy Considero.

Dziś testy są również podstawą przy przygotowywaniu ścieżki rozwoju pracowników czy planowaniu pracy w zespole.

Typowymi testami biznesowymi, stworzonymi specjalnie na potrzeby pracowników i pracodawców są Insights Discovery, MBTI czy MPA (Master Person Analysis), które diagnozują tzw. osobowość zawodową. Dzięki nim można zbadać m.in. preferowane style działania i komunikacji wybranych pracowników.

Cechą charakterystyczną tych narzędzi jest to, że nie zawierają one złych i dobrych odpowiedzi, ale pozycjonują daną osobę pod względem mierzonych cech w jakimś miejscu - ani gorszym, ani lepszym od innych miejsc na skali.

- Pokazuje to, w jaki sposób dana osoba może funkcjonować w zespole, jak radzi sobie z trudnymi sytuacjami, jakie decyzje będzie podejmować - wyjaśnia dr Ewa Gierych.
Testy te są wykorzystywane m.in. do przygotowywania ścieżki rozwoju pracowników. Pozwalają odpowiednio wykorzystać ich możliwości.

Barwni pracownicy

Kwestionariusz Insights Discovery opiera na metodologii G. Junga. Test pozwala opisać zachowania ludzi w kategoriach energii kolorystycznych. Np. energia czerwona to energia, która jest związana z dążeniem do celu, ze stanowczością, z pewnością siebie, niekiedy determinacją.

Niebieska łączy się z planowaniem, systematycznością, potrzebą dokładnego zaplanowania pracy i pogłębionej analizy. Żółta to najogólniej mówiąc radość, zabawa, chęć przebywania z ludźmi i dzielenia się z nimi swoimi opiniami i przeżyciami. Zielona skupiona jest na harmonii, wartościach, emocjach.

- Człowiek ma dostęp do każdej z nich, ale różne energie mogą dominować i wykorzystuje je w charakterystycznych dla siebie, wyjątkowych proporcjach - mówi dr Ewa Gierych.

Na podstawie odpowiedzi przygotowywany jest indywidualny raport dla pracowników. Na podstawie wyników można także przeprowadzić warsztaty efektywnościowe, które pomagają całemu zespołowi lepiej współpracować i lepiej się komunikować. Jeśli szef ma podwładnych i zna ich typy kolorystyczne, to może rozdzielać zadania zgodnie z preferencjami członków zespołu. Wiadomo, że różne osoby lubią różne typy zadań i sprawniej je realizują.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.