Te rozwiązania zdecydowanie zwiększają produktywność

Wydajność połączona z jakością oraz gotowość na innowacje i zmiany to klucz do nowoczesnej gospodarki. Czy można to osiągnąć w polskich warunkach? Jak zdobyć przewagę konkurencyjną nie bazując tylko na niskich kosztach pracy?
W niejednej polskiej firmie drzemie ogromny potencjał.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Te rozwiązania zdecydowanie zwiększają produktywność

PODZIEL SIĘ


Autor: bd

27 sie 2014 20:06


Globalna konkurencja, kryzysy finansowe i polityczne, presja na coraz krótsze cykle produkcyjne, coraz wyższe standardy jakości oraz ciągłą dywersyfikację produktów i usług, jak również konieczność zdobywania nowych rynków zbytu – to wyzwania, które stoją przed wieloma polskimi przedsiębiorstwami z różnych branż.

Bezpardonowa walka na ceny zostawia mało przestrzeni dla innowacyjności, jednak polskie firmy w coraz większym stopniu stawiają na jakość jako na najważniejszy czynnik budowania przewagi konkurencyjnej. Widać to nawet w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. To trend tym istotniejszy, że rozwój naszej gospodarki w kolejnych latach będzie zależał w znacznej mierze od eksportu. W tym przypadku najważniejsza jest umiejętność dostosowania się do wymagań i potrzeb docelowego rynku.

Czytaj też: Raport: motywacja pracowników zwiększa innowacyjność firm

Do tej pory jednym z najważniejszych motorów wzrostu naszej gospodarki były niskie koszty pracy. Ten etap się kończy. Eksperci i ekonomiści są zgodni, że stabilny wzrost w kolejnych latach zależy od tego, czy polskie firmy będą bardziej innowacyjne i elastyczne. Na tym buduje się wydajność w nowoczesnych gospodarkach i na globalnym rynku.

– Konieczność dywersyfikacji i wprowadzania ciągle nowych produktów dotyczy dziś zdecydowanej większości branż. W równym stopniu przemysłu wysokiej technologii, na przykład branży farmaceutycznej, jak i dziedzin tradycyjnych, na przykład branży spożywczej – mówi Marcin Stachowiak z firmy Staufen. – Obserwujemy dziś dwa na pozór przeciwstawne trendy. Z jednej strony, globalizacja i konsolidacja rynków wymuszają standaryzację produktów i usług. Z drugiej strony, oczekiwania klientów są coraz bardziej zindywidualizowane. Uzyskanie trwałej pozycji na rynku w coraz większym stopniu zależy od elastyczności firmy.

Czytaj też: Jakość czy innowacyjność? Oto jest pytanie

Innowacje zawsze dają ogromną przewagę konkurencyjną. 100 lat temu światową gospodarkę zrewolucjonizował Ford, wprowadzając produkcję taśmową, dzięki czemu na długo zdominował rynek motoryzacyjny. W drugiej połowie XX w. podobną rewolucję rozpoczęła Toyota, wprowadzając ideę „szczupłego zarządzania” (lean management).

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Katowice 15 listopada 2017

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.