Te polskie firmy mają ponad 100 lat. Jak udało im się przetrwać?

• Co najmniej kilkaset polskich firm istnieje dłużej niż 100 lat.
• Według dr Tomasza Olejniczaka, eksperta w dziedzinie zarządzania Akademii Leona Koźmińskiego, ich kluczową umiejętnością jest umiejętność adaptacji.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Te polskie firmy mają ponad 100 lat. Jak udało im się przetrwać?

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP/jm

7 sie 2016 12:31


Jednym ze wstępnych wyników badań pracowników Akademii Leona Koźmińskiego jest odkrycie, że w okresach wielkich transformacji te z polskich firm, które działają do dzisiaj, dały radę przez pewien czas unikać zmian.

- Na przykład okazało się, że fabryce St. Majewski, która do dziś produkuje kredki Bambino - dzięki wstawiennictwu pracowników oraz temu, że pomagała odbudowywać inne fabryki w całej Polsce - rząd komunistyczny, mimo nacjonalizacji, jeszcze przez trzy lata pozwalał zachować prywatną własność - opowiada dr Olejniczak. - Dzięki historii biznesu możemy zbadać zdolność do adaptacji, która tak naprawdę leży u podstaw konkurencyjności polskich przedsiębiorstw - dodaje.

Przepis na długowieczność firm

Pracujących przy projekcie badaczy interesuje przede wszystkim to, co pozostaje w długowiecznych firmach niezmienne. - Dr Anna Pikos bada na przykład tzw. wymiary ciągłości biznesu - mówi dr Olejniczak.

- Oznacza to, że firma nie musi zachowywać ciągłości we wszystkich aspektach: wystarczy, że zachowa np. w jednym albo w dwóch. Przykładem może być tutaj kopalnia soli w Wieliczce: mamy tutaj wymiar ciągłości w zakresie lokalizacji oraz, przez długi czas, głównego obszaru biznesu, który zmienił się dopiero w latach 90. Obecnie kopalnia w Wieliczce wcale już nie wydobywa soli, jest tak naprawdę przede wszystkim międzynarodową atrakcją turystyczną, hotelem i uzdrowiskiem. A mimo to przedsiębiorstwo zachowuje ciągłość m.in. właśnie dzięki temu, że znajduje się w cały czas w tej samej lokalizacji, czyli w Wieliczce. Jedyne, co się tam nie zmieniło na przestrzeni prawie 1000 lat, to jest właśnie lokalizacja - tłumaczy.

Nowe trendy w zarządzaniu... znane od setek lat?

Dr Olejniczak zauważa, że w historii biznesu można często napotkać idee i działania postrzegane jako współczesne pomysły. - Fascynującą rzeczą jest to, jak wydaje się nam, że cały czas wymyślamy coś nowego - mówi. - W zarządzaniu cały czas pojawiają się nowe mody. Słyszymy o nowych strategiach, społecznej odpowiedzialności biznesu, etyce, działaniach prospołecznych, partycypacji w zarządzaniu - te zjawiska można natomiast zaobserwować już wiele lat wcześniej - zapewnia.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.