Sektor MŚP nie docenia wiedzy pracowników

Wiedza i umiejętności pracowników mają ogromny wpływ na konkurencyjność i możliwości rozwoju przedsiębiorstwa. Jednak polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP nie przywiązują wagi do zarządzania kapitałem ludzkim w sposób strategiczny i długofalowy, ale przeznaczają większą część budżetu na nowe technologie.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Sektor MŚP nie docenia wiedzy pracowników

PODZIEL SIĘ


Autor: wnp.pl

wnp.pl

4 wrz 2014 8:35


Przedsiębiorcy często wolą inwestować w nowoczesne rozwiązania IT niż w kapitał ludzki, uważając, że pieniądze przeznaczone na najnowszy sprzęt szybciej się zwrócą niż środki przeznaczone na szkolenia pracowników.

Z raportu PARP „Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2010–2011” z 2012 r. wynika, że wśród przedsiębiorców z sektora MSP, którzy rozważali skorzystanie z kredytu w związku z wprowadzeniem nowego produktu lub usługi, aż 36 proc. planowało wprowadzenie nowych rozwiązań informatycznych, a tylko 28 proc. wprowadzenie lub unowocześnienie systemu szkoleń pracowników.

Czytaj też: Za dziesięć lat szkolenia będą wyglądały zupełnie inaczej

Z kolei raport PARP „Rozwijanie kompetencji przez dorosłych Polaków” w ramach IV edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego pokazuje, że działania związane z rozwojem kompetencji i kwalifikacji podejmują częściej duże firmy (ponad 90 proc.) niż mikro i małe przedsiębiorstwa - odpowiedni 67 proc. i 79 proc., które zdecydowanie stawiają na potencjał nowych technologii niż rozwój swoich pracowników. Według danych GUS małe i średnie przedsiębiorstwa na zakup sprzętu informatycznego przeznaczyły w 2012 r. łącznie około 1 mld zł.

- Niedocenianie kapitału ludzkiego wśród MŚP wynika najczęściej z niewłaściwego nim zarządzania, braku wiedzy o umiejętnościach pracowników i korzyści jakie niesie ze sobą strategiczne inwestowanie w ich rozwój. Obecnie kompetencje i talenty pracowników w takiej samej mierze stanowią o konkurencyjności firm co nowoczesna technologia - komentuje Łukasz Sienkiewicz ze Szkoły Głównej Handlowej, koordynator merytoryczny projektu „Kapitał ludzki jako element wartości przedsiębiorstwa”.

Czytaj też: Szkolenia to nie koszty. Dobrze zaplanowana inwestycja

Duże i średnie przedsiębiorstwa są świadome silnych powiązań między rozwojem firmy a inwestowaniem w kapitał ludzki. Umieją wyceniać wartości wnoszone dzięki umiejętnościom pracowników i rozsądnie wydawać środki na szkolenia kadry. Gorzej wygląda sytuacja w mniejszych przedsiębiorstwach.

- Aby firma mogła odnosić sukcesy, konieczne jest dokonywanie regularnej diagnozy nie tylko bieżących potrzeb technologicznych ale również potrzeb kompetencyjnych zasobów ludzkich - uważa Łukasz Sienkiewicz.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.