Samochodowy outsourcing

Ponad 151 tys. samochodów służbowych jest już w Polsce używanych w outsourcingu. Rynek ten wzrósł o 4,5 proc. w wolumenie aut, licząc do analogicznego okresu roku ubiegłego - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który monitoruje rynek Car Fleet Management od ponad siedmiu lat.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Samochodowy outsourcing

PODZIEL SIĘ


Autor: ang

7 maj 2013 17:59


Z badania Keralla Research wynika, że rok 2012 branża Car Fleet Management (CFM) zakończyła wynikiem 17,3 tys. klientów, co daje wzrost korzystających z outsourcingu samochodów o 3,9 proc. r/r. W ciągu roku udało się firmom CFM-owym przekonać kolejnych 647 przedsiębiorców do korzyści z wynajmu pojazdów firmowych. W roku ubiegłym, w analogicznym okresie dynamika wynosiła aż 20 proc.

W sumie ponad 17 tysięcy przedsiębiorstw w Polsce użytkuje w 151,5 tys. pojazdów w formule outsourcingu. Rok wcześniej było ich 6,5 tys. mniej.

Dynamika wyniosła 4,5 proc. r/r licząc dla wolumenu wynajmowanych pojazdów (rok wcześniej było to 9 proc.). Tempo rozwoju rynku CFM wyraźnie więc przyhamowało, a bariery, których obawiali się zarządzający flotami, były silniejsze niż zakładano. Szacowany wzrost rynku oscylował pomiędzy 10-11 proc. Tymczasem realny wzrost nie przekroczył połowy tej
wartości.

Analizy Keralla Research wskazują, że full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis) przestały być najdynamiczniej rozwijającymi się wariantami outsourcingu flot. Od kilku kwartałów najdynamiczniej sprzedaje się najem. W 2012 roku progresja dla tej formy obsługi wyniosła 42,2 proc. (w liczbie klientów) co przełożyło się na 11,9 proc. wzrost w liczbie pojazdów (obecnie najem ma 991 klientów).

W najmie (dzierżawie) jeździ już ponad 4,5 tys. pojazdów. Rok temu było to niewiele ponad 4 tysiące, a na koniec 2011- 3,2 tysiące pojazdów.

Znacznie spadła natomiast dynamika sprzedaży dla niepełnego wynajmu długoterminowego. Nadal w tej opcji jeździ niewiele ponad 17 tys. pojazdów, usługa ma 8,6 tys. klientów, ale uzyskana dynamika to 2,1 proc. r/r (klient) oraz 4 proc. r/r (flota).

Usługa klasyczna, czyli full service leasing, która ma największy, 76-procentowy udział w portfelu firm CFM-owych, rozwijała się z dynamiką 5,7 proc. r/r (klient) oraz 3,9 proc. r/r (flota).

Zmiany nastąpiły w przypadku samochodów wyłącznie zarządzanych. Opcja ta straciła wprawdzie zainteresowanie kilkudziesięciu firm, co przełożyło się na ujemną dynamikę sprzedaży dla całego rynku wynoszącą -29,5 proc. r/r (klient), ale równocześnie już pozyskani klienci podnieśli liczbę pojazdów użytkowanych w wyłącznym zarządzaniu, co spowodowało wzrost o 8 pkt. procentowych i 14,2 tys. pojazdów używanych w tej formule.

Full service leasing utrzymuje ponad 76 proc. udział w dostępnych na rynku formach oferty outsourcingu firmowej floty.

Wśród pozostałych wariantów największy udział ma niepełny wynajem (11,4 proc.), następnie wyłączne zarządzanie (9,4 proc.) oraz zyskujący na znaczeniu najem pojazdów do firmy (3 proc.).

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA