Rozwój kreatywności pracowników? Najtrudniejsze bywa dostrzeżenie potencjału

• Kreatywność popłaca – zarówno pracodawcy, jak i pracownikom.
• Warto więc inwestować w rozwiązania służące motywowaniu i rozwijaniu twórczego myślenia pracowników.
• Najpierw jednak trzeba dostrzec i uwierzyć w kreatywny potencjał pracowników.
• Wbrew pozorom, jest to dla wielu menedżerów najtrudniejszy element zarządzania kreatywnością.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Rozwój kreatywności pracowników? Najtrudniejsze bywa dostrzeżenie potencjału

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

17 lut 2017 14:19


Codzienna, 8-godzinna praca przy biurku w bezbarwnym open space niekoniecznie stymuluje kreatywne myślenie zespołu. Mimo to, model open space jest bardzo chętnie wybierany przez polskie firmy, głównie z uwagi na relatywnie niskie koszty wynajmu i utrzymania biura.

Tymczasem, miejsce pracy powinno służyć naszemu dobremu samopoczuciu oraz pobudzać i rozwijać naszą kreatywność. Nie przez przypadek tacy giganci, jak Google czy Facebook słyną z bajecznych, zróżnicowanych przestrzeni dla pracowników, imitujących jeden, wielki plac zabaw dla dorosłych. Wiadomo, że nie każda firma może sobie pozwolić na przekształcenie siedziby w szereg pomieszczeń kreatywnych – od pokoju medytacji, przez siłownie, aż po punkty wellness i SPA – połączonych zjeżdżalniami. Co więc można zrobić, by nawet małymi krokami kreować inspirującą i przyjazną przestrzeń do pracy? Przede wszystkim warto pomyśleć o kolorystyce biura – według badań takie kolory, jak zieleń czy błękit pobudzają kreatywność.

Czytaj też: Praca zdalna, elastyczny czas i efektywność. ROWE daje wszystko, dlaczego nie jest powszechne?

- Dobrym pomysłem jest dostosowanie biura do różnych wzorców pracy naszej kadry – niektórzy preferują typową pracę siedzącą przy biurku, inni pracę na stojąco, a jeszcze inni – siedzenie na podłodze, na wielkich, kolorowych poduchach. Warto też zadbać o wydzielenie tzw. pokoju kreatywnego urządzonego zgodnie z życzeniami naszych pracowników. Możemy tam wstawić wygodne kanapy, sprzęt do gier, a nawet maty do jogi – mówi Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent oferującej benefity pracownicze w formie przeżyć.

Swoboda myślenia

Barierą dla rozwoju pracy twórczej staje się często zbyt sformalizowany, przesiąknięty procedurami system pracy danej organizacji. Dlatego, chcąc stymulować kreatywność u naszych podwładnych, powinniśmy pokazać im, że jesteśmy otwarci na innowacje i zmiany.

Ponadto warto obdarzyć pracowników zaufaniem i ograniczyć kontrolę menedżerską, tak aby w ramach zarządzania pokazywać naszemu podwładnemu cel i kierunek, ale nie przedstawiać mu gotowych rozwiązań. Należy przy tym pamiętać, by kreatywne zadanie zlecane naszemu pracownikowi pokrywało się z jego zainteresowaniami i kompetencjami, tak by czerpał on z procesu twórczego przyjemność i satysfakcję. Warto też wspomagać proces twórczy tradycyjnymi „burzami mózgów”, czy mniej konwencjonalnymi treningami twórczości prowadzonymi przez zewnętrznych ekspertów.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.