Rośnie rola działów HR w firmach

Działy human resources w polskich firmach zyskują pozycję strategicznego partnera dla zarządów. Dyrektorzy personalni coraz częściej uczestniczą w spotkaniach zarządów spółek.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Rośnie rola działów HR w firmach

PODZIEL SIĘ


Autor: Bartosz Dyląg

25 wrz 2013 9:00


Zmieniają się reguły gry między zarządami firmy a działami HR. Według raportu firmy doradczej Deloitte „Trendy HR 2013" to najważniejszy trend w zarządzaniu kapitałem ludzkim w polskich firmach. Wskazało na niego aż 71 proc. badanych firm.

Zdaniem respondentów zarządy zdały sobie sprawę z tego, że wiedza jest największym kapitałem, a siła ich firm tkwi w posiadanych talentach. W efekcie działy human resources zyskują na znaczeniu.

- Wcześniej były to działy wsparcia. Dostarczały usług rekrutacyjnych, szkoleniowych czy administracyjnych. Dzisiaj działy HR zajmują się też rozwojem pracowników. Realizacja strategii biznesowej wymaga tego, by w firmie byli odpowiedni ludzie, którzy wiedzą, jak to robić - twierdzi Natalia Pisarek, starszy konsultant w dziale human capital consulting Deloitte.

Ostatni kryzys był dla HR-owców okazją, by stali się partnerami dla zarządu w firmie. Zdaniem Karoliny Radziszewskiej, dyrektor personalnej w agencji pracy tymczasowej Randstad, rola działu HR zwiększyła się tam, gdzie stanął on na wysokości zadania i był w stanie sprostać wymaganiom biznesu.

- Tam działy zyskały uznanie i pozycję partnera strategicznego w organizacji - wyjaśnia Karolina Radziszewska.

W rezultacie tych zmian dyrektorzy personalni coraz częściej uczestniczą w spotkaniach zarządów spółek i są angażowani w podejmowanie strategicznych decyzji. Jeszcze niedawno na zebraniach spółek o talentach dyskutowano w kontekście wynagrodzeń menedżerów wyższego szczebla. Dziś zarządy spółek wiedzą, że od talentów zależy sukces organizacji, dlatego temat pozyskiwania i rozwoju kluczowych pracowników jest codziennością na spotkaniach zarządów. HR dostarcza swojej wiedzy zarządowi w zakresie na przykład walki o talenty. Kiedyś była to kwestia pozostawiana działom personalnym.

Zarządzanie najbardziej wartościowymi pracownikami docenia się nie tylko w Polsce. W ostatnim badaniu amerykańskiego stowarzyszenia dyrektorów National Association of Corporate Directors kwestia ta zajęła miejsce wśród priorytetów zarządu, wyprzedzając nawet sukcesję prezesa.

Stowarzyszenie wychodzi z bardzo jasnym przesłaniem: żadna organizacja nie osiągnie 100 procent swoich możliwości, jeżeli nie znajdą się w niej pracownicy, którzy potrafią realizować jej strategię i cele na wszystkich poziomach.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.