Retoryka: Jak mówić, żeby dotarło

Przemawianie dla menedżera to konieczność. Czemu jednym wychodzi to swobodnie, a inni denerwują się, plączą i jąkają?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Retoryka: Jak mówić, żeby dotarło

PODZIEL SIĘ


Autor: Jakub R. Prokop

5 sie 2015 6:41


Przemawiamy częściej, niż mogłoby nam się wydawać. Liczy się w zasadzie każda wypowiedź, która ma chociaż kilka zdań i przekazuje jakąś myśl, która sytuuje nas w centrum uwagi. Przemawiać można do kilku albo kilkuset osób – w każdej sytuacji można poradzić sobie świetnie albo też spalić się ze wstydu.

Większość ludzi przemawia raz na jakiś czas, choćby opowiadając anegdoty w towarzystwie. Menedżer musi mierzyć się z tą sytuacji zdecydowanie częściej. Typowe cele i zastosowania to: zmotywowanie pracowników, uspokojenie gwałtownych emocji słuchaczy, skuteczna prezentacja handlowa, przekazanie idei w jasny i zrozumiały sposób, przedstawienie raportu (nie zanudzając słuchaczy i zmierzając do obranego celu), przeprowadzenie szkolenia. Trudno wyobrazić sobie lidera, który nie potrafi robić tych rzeczy. A to tylko kilka przykładów.

Steve Jobs też na początku nie miał łatwo

Poniżej trzy wystąpienia Steve'a Jobsa: dwie prezentacje produktu i jeden wywiad przed kamerami. Łatwo porównać jak zmieniały się jego umiejętności przez trzydzieści lat. Okazuje się że autorytet w sprawach prezentacji, na początku swojej kariery był przerażony kamerami.

Prezentacja pierwszego Macintosha, czyta z kartki, chowa się za mównicą, mówi jakby do siebie:

https://www.youtube.com/watch?v=8bepzUM1x3w

Prezentacja iPhone’a z 2007, płynna mowa ciała, żarty, historie, mowa korzyści:

Retoryka to umiejętność – można ją nabyć

Nikt nie rodzi się doskonałym mówcą, a każdy może nim zostać. Potrzeba do tego praktyki. Ale nie jakiejkolwiek, tylko wspartej wiedzą, najlepiej wiedzą doświadczonych osób.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA