Reaktywność emocjonalna. Od badań do zarządzania

Nie tylko wiedza operacyjna, także odporność emocjonalna, wrażliwość i kompetencje społeczne powinny decydować przy doborze obsady wysokich stanowisk.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Reaktywność emocjonalna. Od badań do zarządzania

PODZIEL SIĘ


Autor: Paweł Oksanowicz

9 sie 2013 8:02


W warszawskiej Szkole Wyższej Psychologii Społecznej przeprowadzono badania, skąd się bierze satysfakcja zawodowa menedżerów. Pokazały one, że temperament, cechy charakteru i umiejętności interpersonalne wpływają na zadowolenie z pracy. Może mniej niż wyniki finansowe, ale są nie mniej ważne.

- Wymierne efekty biznesowe nie zawsze mają związek z zadowoleniem z pracy na stanowisku kierowniczym - mówi Agnieszka Bott-Alama, która przeprowadziła badania. Wypowiedziało się 115 przedstawicieli kadry kierowniczej wysokiego i średniego szczebla, z firm w woj. zachodniopomorskim, łódzkim, mazowieckim i śląskim.

Badania pokazały, że ważną rolę w zarządzaniu odgrywa cecha temperamentu nazywana reaktywnością emocjonalną - to mniejsza wrażliwość i większa odporność emocjonalna.

Menedżerowie, których cechuje niższa reaktywność emocjonalna, odczuwają więcej pozytywnych emocji w pracy. Wyżej oceniają swoje zadowolenie z pracy niż osoby z tendencją do bardziej emocjonalnego reagowania. Czy więc dobry szef powinien być emocjonalnie chłodny?

- Otóż nie, lepszemu nastrojowi w pracy sprzyjają też umiejętności utrzymywania bliskich kontaktów interpersonalnych - tłumaczy Agnieszka Bott-Alama. Więcej pozytywnych emocji odczuwają także menedżerowie, którzy mają wyższe kompetencje w zakresie tzw. ekspozycji społecznej, przejawiające się np. w umiejętności prezentowania się na forum.

Co ciekawe, szefowie deklarują tym mniejszą satysfakcję zawodową i odczuwają mniej pozytywnych emocji w pracy, im bardziej są asertywni. Wskazuje to także na coraz większą wagę mikromenagementu w zarządzaniu firmą. Gdy szefowie pozwalają sobie na więcej zaufania do podwładnych i delegują na nich część zadań, które wcześniej wykonywali sami, praca w zespole jest mniej stresująca i bardziej efektywna.

Nie tylko wiedza operacyjna, także odporność emocjonalna, wrażliwość i kompetencje społeczne powinny decydować przy doborze obsady wysokich stanowisk.

Badania reaktywności emocjonalnej wskazują na wymienione cechy i pomagają doskonalić się zawodowo. Tak, aby menedżerowie umiejętnie radzili sobie ze stresem.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.