Raport „Wizerunek Przedsiębiorcy” - Polacy polubili biznes

• Według raportu „Wizerunek Przedsiębiorcy” zaprezentowanego przez Polską Radę Biznesu, przedsiębiorcy kojarzą nam się raczej dobrze i doceniamy ich wkład w narodową gospodarkę.
• W społeczeństwie wciąż jednak pokutuje wiele stereotypów i szwankuje edukacja w zakresie przedsiębiorczości.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Raport „Wizerunek Przedsiębiorcy” - Polacy polubili biznes

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

26 lut 2016 15:04


Raport „Wizerunek Przedsiębiorcy” został przygotowany we współpracy z ekspertami Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR), w ramach programu Promocji Polskiej Przedsiębiorczości prowadzonego przez Polską Radę Biznesu. Jego celem było zbadanie opinii na temat roli polskich przedsiębiorców w rozwoju kraju po przemianach ustrojowych.

Przedstawione dane pokazują, że wizerunek przedsiębiorców w opinii publicznej jest, z małymi wyjątkami, pozytywny. Grupie tej przypisywane są cechy uważane za korzystne, takie jak wykształcenie, pracowitość czy uczciwość.

Polacy są też w dużej części świadomi wkładu, jaki przedsiębiorcy wnoszą do naszej gospodarki. Wiedzą, że tworzą oni miejsca pracy i budują potencjał gospodarczy kraju. Taki stan rzeczy świadczy o ważnej ewolucji poglądów, która zaszła w polskim społeczeństwie.

W wyniku transformacji gospodarczej znacząco wzrosła produktywność przedsiębiorstw, a co za tym idzie płace i dobrobyt Polaków. W ostatnich 25 latach Polska była najszybciej rozwijającym się krajem regionu, w latach 1990–2014 osiągając według danych The Conference Board, przyrost PKB o ponad 135 proc. Za rozwój przedsiębiorstw z perspektywy makroekonomicznej odpowiadała przede wszystkim migracja pracowników zatrudnionych w rolnictwie ze wsi do miast, gdzie znajdowali pracę w usługach, oraz z przedsiębiorstw państwowych do prywatnych, charakteryzujących się znacznie wyższą efektywnością zarządzania.

Poniższy wykres pokazuje, jak wielkie znaczenie miał wzrost udziału zatrudnienia w firmach prywatnych. Choć dane dotyczą wyłącznie przemysłu, to podobne procesy zachodziły również w innych sektorach gospodarki. W 1995 roku zaledwie połowa pracujących w przemyśle była zatrudniona w sektorze prywatnym.

Bardzo interesujące są wyniki dotyczące stosunku młodych Polaków do przedsiębiorców.

Przedstawiciele grup wiekowych 15-19 i 20-29 mają o wiele lepszą opinię o ludziach biznesu niż ogół społeczeństwa.

Niepokojąca są natomiast opinie młodych na temat tego, czy przedsiębiorcy obniżają wynagrodzenia pracowników w celu uzyskania większego zysku. Dla wielu Polaków w przedziale wiekowym 20–29 pierwsze kontakty z „poważnym” rynkiem pracy są niesatysfakcjonujące, być może ze względu na niskie wynagrodzenia, co w ich ocenie wynikać może z chciwości przedsiębiorców.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA