Rafał Brzoska: Menadżerowie rodzimi kluczem do sukcesu

Francuzi myślą i sprzedają po francusku. Polacy podobnie. Czy skuteczniejsi są menedżerowie z rodzimego kraju, czy lepiej sprawdzają się specjaliści z zagranicy?
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Rafał Brzoska: Menadżerowie rodzimi kluczem do sukcesu

PODZIEL SIĘ


Autor: Joanna Oreł

23 gru 2014 4:11


Kiedy w 2011 roku grupa Integer.pl rozpoczynała ekspansję zagraniczną, jej prezes Rafał Brzoska stanął przed dylematem: na nowych rynkach zatrudniać doświadczonych w branży menedżerów z Polski czy obcokrajowców. Dziś wspomina to w wyzwanie.

– Przede wszystkim kierowaliśmy się doświadczeniem. Z naszego punktu widzenia, przy rozwoju międzynarodowego biznesu, jakim jest sieć paczkomatów przeznaczona dla użytkowników e-commercu, kluczowe było doświadczenie w tej dziedzinie – wyjaśnia Rafał Brzoska.

Czytaj też: Domarecki: Marnujemy potencjał Polaków mieszkających za granicą

Ostatecznie zdecydował się na rozwiązanie pośrednie. W zagranicznych w spółkach zależnych pracuje ok. 400 kluczowych dla zarządzania osób. Jednak większość operacji związanych z ekspansją zagraniczną jest skupiona w naszym kraju.

– Właśnie w Polsce utworzyliśmy BPO dla wszystkich spółek zagranicznych. Na przykład z kraju realizujemy usługi m.in. call center dla Hiszpanii, Włoch, czy Węgier – tłumaczy Brzoska. – Oznacza to, że w Polsce rekrutujemy także zagranicznych pracowników. Gdybyśmy zliczyli wszystkie osoby pracujące na rzecz rynku zagranicznego, to będzie ich ok. 1500.

Dlaczego firma nie zdecydowała się także za granicę ściągnąć Polaków, tylko zatrudniono obcokrajowców? Pojawiły się obawy, że Polacy będą próbowali niejako na siłę przekonać menedżerów w innych krajach do rozwiązań, które sprawdziły się na rodzimym gruncie.

– Jest to klasyczny problem polegający na tym, że menedżerowie z firmy, która się rozwija, która wychodzi na zewnątrz, próbują zaszczepić swój sposób myślenia i podejście do biznesu wśród spółek zagranicznych – twierdzi Brzoska. – Jeżeli nie uwzględnia to specyfiki kulturowej danego kraju, wówczas takie działanie najczęściej kończy się porażką.

Czytaj też: Są z Polski i w globalnych koncernach pną się wysoko. Jaka jest ich recepta na sukces?

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA