Przywództwo: Cyfrowa rewolucja napędza zmiany. Czy polscy liderzy są na nie gotowi?

Zamiast zarządzanie przez cele - zarządzanie przez jakość. Zamiast autokratycznego stylu zarządzania - otwartość i zaufanie. I innowacyjność zamiast statusu quo - czy polscy liderzy są na to gotowi?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Przywództwo: Cyfrowa rewolucja napędza zmiany. Czy polscy liderzy są na nie gotowi?

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

28 kwi 2016 13:49


Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu PwC „Przywództwo przyszłości. Polski lider gotowy na zmiany?” wynika, że kluczowe dla polskich prezesów firm są trzy obszary: etyka, innowacje i relacje. Liderzy są więc silniej nastawieni na otoczenie zewnętrzne firmy i kreowanie jej wizerunku.

- Rynek potrzebuje dziś nowego modelu kompetencji przywódczych. Skuteczny lider to taki, który zdaje sobie sprawę, że nie jest w stanie znać się na wszystkim. Dlatego potrzebuje zaufanych ekspertów, o różnych kompetencjach, umiejętnościach i doświadczeniach - mówi Olga Grygier-Siddons, prezes PwC w Europie Środkowo-Wschodniej.

- Jest wiele sytuacji, gdy decyzji nie można podjąć autorytarnie i niezbędne jest zaufanie specjalistom w danym obszarze. Takiego właśnie odchodzenia od hierarchiczności muszą nauczyć się przywódcy XXI wieku - dodaje.

Czytaj też naszą rozmowę z Adamem Krzanowskim, prezesem grupy Nowy Styl: Jeżeli ktoś we wszystkim mi przytakuje, choć uważa inaczej, to jest to katastrofa

Zarządzanie przez jakość, a nie cel

Jak podkreślają autorzy raportu, pod wpływem zachodzących na rynku zmian, takich jak transformacja cyfrowa, chęć wyróżnienia się, oczekiwania nowych pracowników, czy zmieniające się wymagania klientów, coraz częściej jesteśmy świadkami odchodzenia od tradycyjnego modelu zarządzania przez cele na rzecz zarządzania przez jakość.

Praktyki po lewej odchodzą do lamusa na rzecz praktyk po prawej stronie. To nimi powinien się kierować nowoczesny lider. Praktyki po lewej odchodzą do lamusa na rzecz praktyk po prawej stronie. To nimi powinien się kierować nowoczesny lider.

Drogą do budowy przedsiębiorstwa zarządzanego przez jakość jest dużo większa waga, jaką liderzy przywiązują do kompetencji miękkich (umiejętności społecznych). Aż 85 proc. respondentów stwierdziło, że cenią u swoich współpracowników kompetencje miękkie.

Jednak pytani o to, jakie elementy brali pod uwagę w trakcie zatrudniania osób na stanowiska menedżerskie w swojej firmie, wskazują na kompetencje związane z zarządzaniem operacyjnym: planowanie, umiejętność motywowania, odwagę i pracę zespołową.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA