Przepływ wiedzy między pracownikami - bariery hamujące proces

6
Przepływ wiedzy między pracownikami - bariery hamujące proces fot. dialoggeneracji.pl
Jednym z głównych celów współczesnych organizacji jest stworzenie warunków do swobodnego przepływu wiedzy między pracownikami. Załogi nie zmusi się do dzielenia się wiedzą za pomocą odgórnych nakazów, ale można stworzyć odpowiednie warunki, które ułatwią ten proces.

REKLAMA


Puls HR Puls HR

Przepływ wiedzy między pracownikami - bariery hamujące proces

PODZIEL SIĘ


Autor: Artykuł sponsorowany dostarczony przez AMR Koliber

19 paź 2015 14:49


Kadra kierownicza może podjąć działania likwidujące bariery w transferze wiedzy. Poznajmy bariery utrudniające transfer wiedzy (Fazlagić 2010)1:

  • Przekonanie, że wiedza daje władzę- niektórzy pracownicy mają złe doświadczenia z przeszłości, polegające na przykład na tym, że osoba, która przekazała swoją wiedzę straciła autorytet, została zwolniona z pracy. Z tego powodu w wielu organizacjach kadra strzeże swojej wiedzy, nie dzieli się swoim doświadczeniem ze strachu, że pozbędą się w ten sposób najważniejszego swojego oręża i staną się nieprzydatni. W organizacji uczącej się każdy zdobywa nowe kompetencje, bo dzieląc się swoją wiedzą, zyskuję nową od innych współpracowników.
  • Konflikty wewnętrzne w organizacji - pomiędzy działami, pracownikami, walka przy wykorzystaniu „wiedzy” o premię, wpływy, itp.
  • Niedbanie o dobro twórców wiedzy - przypisywanie, przywłaszczanie sobie rezultatów czyjeś pracy (często robią tak niestety liderzy), nie informowanie o tym, kto jest autorem pomysłów, informacji, itp.
  • Destruktywne postawy wśród pracowników - celowe niedzielenie się wiedzą, aby inni popełniali błędy.
  • Brak pewności siebie i poczucia własnej wartości, postrzeganie dzielenia się wiedzą jako kolejnego pola do rywalizacji - niektórzy pracownicy uważają, że ich wiedza jest mało wartościowa, boją się ośmieszenia.
  • Chęć zachowania statusu osoby niezastąpionej - część pracowników dba o to, żeby być jedynymi posiadaczami wiedzy, dzięki czemu mogą zapewnić sobie np. pewność zatrudnienia, udział w ciekawych projektach, itp.
  • Niechęć do dodatkowych obowiązków służbowych - „zdobywanie wiedzy często prowadzi do wzrostu oczekiwań ze strony otoczenia. W konsekwencji pracownicy mogą znajdować korzyści wynikające z niedoskonalenia własnych kompetencji” (Fazlagić 2010: 187).
  • Brak kultury odwzajemniania przysług - dzielenie się wiedzą oznacza regułę wzajemności, jeśli pracownik nie spodziewa się, że jego przysługa zostanie odwzajemniona przez otoczenie nie będzie podejmował inicjatywy.
  • Barierą w transferze wiedzy jest również zbyt duża liczebność grupy, zbyt duże obciążenie pracą.

Jakie bariery w dzieleniu się wiedzą obserwujesz w swojej organizacji? Jakie działania można zaplanować, aby doprowadzić do ich zniwelowania?

Szukasz inspiracji? Chcesz dowiedzieć się więcej? Wejdź na bezpłatny portal rozwojowy www.dialoggeneracji.pl zawierający kompleksową wiedzę na temat zarządzania wiekiem, pokoleniami w miejscu pracy. Znajdziesz na nim artykuły, filmy z ekspertami, narzędzia HR, raporty, ścieżkę zarządzania międzygeneracyjnego w organizacji. Zarejestruj się już dziś i rozsmakuj się w wiedzy. Zapraszamy!

1Fazlagić J. 2010, Know-how w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.