Pracownik też człowiek

Mniej niż połowa, bo jedynie 45 proc. osób pracujących w Polsce jest skłonna przyznać, że menedżerowie dostrzegają w nich ludzi. To wynik ogólnopolskiego sondażu przeprowadzonego w 2013 r. na zlecenie Great Place to Work Institute Polska.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Pracownik też człowiek

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

5 gru 2013 14:24


Deficyt ludzkiego podejścia do pracowników może przyjmować różne rozmiary. Gdy deficyt jest znaczny i głęboko zakorzeniony, wtedy docierają do nas najbardziej dramatyczne głosy pracowników: „To obóz pracy, a nie normalny zakład, jesteśmy traktowani jak śmieci i zastraszani". W takim miejscu pracy wskaźnik ludzkiego podejścia do pracownika ostro pikuje w dół.

Krajobraz organizacji działających w Polsce obejmuje jednak wiele firm, w których jest lepiej. Nieraz firmy działające w Polsce monitorują stan zadowolenia swoich pracowników i starają się podnosić jego poziom wprowadzając jakieś działania w reakcji na głosy krytyki oraz sugestie zatrudnionych.

Mimo to, pracownicy często dalej nie czują się traktowani do końca „jak ludzie" i mają o to żal do pracodawcy. Potwierdzają to wyniki sondaży Great Place to Work Institute Polska z ostatnich kilku lat, które dotyczą średniej krajowej, a nie tych najgorszych, czy najlepszych miejsc pracy.

- Menedżerowie nieraz dziwią się i czują się dotknięci słysząc, że ‘nie dostrzegają w pracowniku człowieka', bo taka ocena trafia w czuły punkt, jakim są uniwersalne wartości. Okazuje się jednak, że kosztowne nieraz świadczenia pracownicze nie zastąpią indywidualnego, autentycznego zainteresowania potrzebami pracownika na co dzień - mówi Maria Zakrzewski, prezes Great Place to Work Institute Polska.

- I choć pracownicy cieszą się z firmowych udogodnień czy zwyczajowych paczek świątecznych, które w tym roku niebawem trafią w ich ręce, to dalej mogą odczuwać niedosyt zrozumienia - dodaje.

W całym krajobrazie firm działających w Polsce mamy szczęśliwie wyspy - to firmy, którym o wiele lepiej udaje się poznawać, rozumieć i zaspokajać indywidualne potrzeby oraz aspiracje swoich pracowników. Do takich wyjątkowych firm należą laureaci konkursu „Najlepsze Miejsca Pracy w Polsce 2013", gdzie średni wskaźnik ludzkiego podejścia do pracownika wynosi 78 procent - o ponad 30 punktów procentowych więcej niż w przypadku średniej krajowej.

To dokładnie taki sam wskaźnik jak średnia w 10 Najlepszych Międzynarodowych Miejscach Pracy w Europie, wyróżnionych przez Instytut Great Place to Work® w 2013 roku. - Zrozumienie ze strony menedżerów uruchamia zaangażowanie i inicjatywę pracownika, który stara się wtedy dawać z siebie to, co najlepsze - mówi Maria Zakrzewski.

A jak to widzą sami pracownicy? Na pytanie „Czy jest coś szczególnego, co powoduje, że firma jest wspaniałym miejscem pracy?", pracownik jednej z firm laureatów ostatniej edycji konkursu „Najlepsze Miejsca Pracy" powiedział: „W razie problemów, nawet prywatnych, pracownicy zawsze mogą liczyć na pomoc kierownictwa i ich zrozumienie. Myślę, że co najmniej połowa z nas pracowników sama zdążyła się już przekonać, że w tej firmie oprócz pracodawców i współpracowników mamy przyjaciół i na takich wartościach budujemy nasze miejsce pracy i wspólnie dążymy do realizacji planów, bo rozwój firmy jest dla nas tak samo ważny jak nasz własny".

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Kafel 2013-12-06 08:21:57

Czytając ten artykuł wzruszyłem się. SI-FI społeczne.Kryzys i ostra rywalizacja na rynku pracy powoduje, że nawet w wiodących firmach na rynku(wiem co piszę) zarządzanie to nie nauka społeczna, a ścisła ze wszystkimi tego konsekwencjami. No cóż gdzie drwa rąbią tam wióry lecą. I menażerowie o tym wiedzą i z całą premedytacją stosują. Ostatnio zwolniono mojego kolegę-kierownika dużego sklepu. Znalazł nową lokalizację, uruchomił nowy obiekt i.. został zwolniony. Nieoficjalnie powiedziano mu, że powodem był Jego brak entuzjazmu.

REKLAMA