Pracownik nie musi spełniać wszystkich próśb. Naucz się odmawiać

Gdy liczba nowych próśb i projektów przewyższa zdolności pracownika, nie należy tego traktować jak osobistej porażki. Kluczem do sukcesu jest umiejętne decydowanie o tym, czy zaangażowanie w nowy projekt przyniesie korzyści. Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, prośba powinna spotkać się z odmową.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Pracownik nie musi spełniać wszystkich próśb. Naucz się odmawiać

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

12 paź 2015 17:43


- Zanim podejmiesz się nowego zadania, daj sobie czas na zastanowienie i spojrzenie na projekt z dalszej perspektywy. Nie należy od razu mówić „tak”, niezależnie od względów koleżeńskich, szczególnie gdy prośba dotyczy kwestii spoza zakresu obowiązków. Warto zyskać trochę czasu na podjęcie decyzji, grzecznie informując, że musisz przeanalizować swój bieżący nakład pracy. Nie odpowiadaj od razu - radzi Agnieszka Pietrasik, menadżer sekcji w Hays Poland 

- Zastanów się, czy to zadanie jest istotne dla zajmowanego przez ciebie stanowiska? Czy jego wykonanie wpisuje się w obecne priorytety i cele firmy? Czy masz na to czas? Kto zwraca się z prośbą? Jak wysokie zajmuje stanowisko i dlaczego prosi o pomoc? Jeśli powiesz „nie”, to jak zostanie to odebrane w firmie? - wyjaśnia.

Jak powiedzieć "nie"?

Po podjęciu decyzji o odmowie następuje najtrudniejsza część – poinformowanie o tym drugiej osoby. Jest to problematyczne z różnych względów. Nasze obawy wynikają z chęci wyświadczenia przysługi, potrzeby bycia lubianym w pracy, chęci utrzymania dobrych relacji, obawy przed konfliktem personalnym, poczucia winy lub nierealnego wyobrażenia o własnych możliwościach.  

Czytaj też: Potakiwacze czy rewolucjoniści? Kto jest lepszym pracownikiem?

- Wyzbycie się tych wątpliwości jest bardzo korzystne, zarówno dla życia zawodowego, jak i prywatnego. Jeśli odmówisz w umiejętny sposób, nie będziesz mierzyć się z wyrzutami sumienia. Odmowa jest przywilejem każdego z nas, a więc współpracownicy mają obowiązek zaakceptować nasze zdanie i szanować nasz czas. Istotnym jest, aby odmówić w szczery i zrozumiały sposób, należycie argumentując swoją decyzję. Tylko w ten sposób nie utracimy wsparcia i sympatii kolegów – mówi Agnieszka Pietrasik.

Przydatnymi zwrotami są: "Niestety nie jestem w stanie przyjąć tego zobowiązania ze względu na bieżący nakład pracy." "Obawiam się, że teraz nie jest najlepszy czas." "Może przedyskutujemy to w innym terminie?" "Przykro mi, ale nie jestem ekspertem w tej dziedzinie."

Jeśli pracownik jest dobry w wykonywanej przez siebie pracy, to prędzej czy później zostanie za to doceniony. Opinia osoby niezawodnej zwykle wiąże się ze zwiększającą się liczbą współpracowników proszących o pomoc.

– Mimo że zaufanie i sympatia kolegów z pracy są niezmiernie ważne, to podejmowanie się wykonania zbyt wielu zadań może prowadzić do zaniedbania własnych obowiązków zawodowych i frustracji – twierdzi Agnieszka Pietrasik i dodaje – Naucz się odmawiać, aby nie hamować dalszego rozwoju własnej kariery. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA