Pracownicy restauracji uczą się obsługiwać niewidomych

0 0
Pracownicy restauracji uczą się obsługiwać niewidomych
Pracownicy restauracji szkoleni są w obsłudze niewidomego klienta. (Fot.: Flickr, smerikal, CC2.0)

• Pary niewidomych pozwała warszawską restaurację za to, iż nie wpuszczono ich tam z psami przewodnikami.
• Restauratorzy szkolą się w obsłudze niewidomych klientów.

Impulsem do przeprowadzenia szkoleń jest m.in. dobiegająca końca przed stołecznym sądem okręgowym sprawa pary niewidomych, którzy pozwali warszawską restaurację za to, iż nie wpuszczono ich tam z psami przewodnikami.

- Nie wszystkie lokale gastronomiczne są przygotowane do tego, by zapewnić niewidomym klientom taką samą jakość oferowanych usług jak innym klientom. Stąd inicjatywa, by szkolić restauratorów w Laboratorium Ciemności instytutu. Sens szkoleń można ująć krótko: chodzi o przekonanie zarządzających restauracjami, by osób z niepełnosprawnością wzroku nie traktować ani lepiej ani gorzej, tylko tak samo dobrze jak innych gości - mówi Elżbieta Oleksiak, kierowniczka centrum rehabilitacji Instytutu Tyflologicznego Polskiego Związku Niewidomych.

Dodaje, że pracownicy restauracji szkoleni są w obsłudze klienta; otrzymują także informacje jak skorygować wystrój restauracji z uwzględnieniem potrzeb osób z problemami wzroku.

Szkolenie trwa około dwóch godzin. Najpierw restauratorom przybliża się świat osób z niepełnosprawnością wzroku.

(Fot.: Flickr, daveynin, CC2.0)
(Fot.: Flickr, daveynin, CC2.0)

Pomysłodawcą szkoleń jest wydawca przewodnika GoOut Marcin Biernacki. Udało mu się pozyskać sto warszawskich restauracji, które w przewodniku się promują i oferują klientom zniżki na dania.

- Chcemy, by w tych restauracjach wszyscy mieli jak najlepiej. Znając proces dwójki niewidomych, pomyślałem, że warto przypomnieć także o tej grupie klientów. Trudno mi oszacować, jak dużo z nich odwiedza restauracje, ale chciałbym, by było ich jak najwięcej. Być może nie idą do lokalu z tego powodu, że nie wiedzą, jak będą w nim potraktowani, czy jest w nim ktoś, kto będzie umiał ich przyjąć - wyjaśnił.

- Główny problem restauratorów i ich pracowników to deficyt czasu. Więc jeśli poświęcają nam te dwie godziny, to dowód, że im zależy. Przeszkoliliśmy na razie kilkanaście osób i już widzimy, że to ma sens. Te osoby, które reprezentują restauracje, przekazują wiedzę dalej - powiedział Biernacki.

Dane Eurostat mówią, że 10 proc. społeczeństwa europejskiego to osoby niepełnosprawne, także z uszkodzonym wzrokiem. W Polsce, jak wynika z danych GUS, żyje ponad półtora miliona osób, które mają poważne problemy ze wzrokiem.

SŁOWA KLUCZOWE

 

POLECAMY

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

POLECAMY

  • ZMIEŃ WIDOK:

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Rynek aptek Infodent24 House Market
    Portal Spożywczy Property Design Rynek Seniora Koszyk cenowy Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.