Potrzebne nowe modele zarządzania na nowe czasy

Znajdujemy się w momencie, w którym trzeba zdefiniować modele rozwoju i określić wieloletnie strategie - dla Polski, ale i własnych firm.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Potrzebne nowe modele zarządzania na nowe czasy

PODZIEL SIĘ


Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)

25 lut 2013 13:29


Wśród wielu niewiadomych i szybko zmieniających się czynników, jedno wydaje się być pewne: trzeba podążać drogą innowacyjności.

Takie są m.in. ogólne wnioski z debaty pt. "Zarządzanie", jaka odbyła się podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł.

Jaki model zarządzania?

W porównaniu do 1990 roku, w ciągu 20 lat świat przyspieszył trzykrotnie. W ślad za tym następują tak szybko zmiany modelu zarządzania firmami, że nie można się do nich adoptować. Oznacza to, że zmiany te trzeba przewidywać z wyprzedzeniem, aby mieć zawsze ofertę dla klientów - mówił Jerzy Kalinowski, partner w firmie doradczej KPMG.

Takie jest też ogólne wyzwanie dla polskich przedsiębiorców. Dotychczas działają oni przeważnie w oparciu o krótkookresowe plany, przeważnie roczne, powinny natomiast opracowywać plany wieloletnie.

"Szczególna rola przypada osobom zarządzającym; to one muszą przewidywać, jak świat będzie się zmieniał i antycypować modele działalności" - dodał Kalinowski.

W zarządzaniu szefowie Siemens Industry Software wiele czerpią z zachodnich wzorców, które jednak… traktują niekiedy z przymrużeniem oka. "Ich jednoznaczna akceptacja nie zawsze się sprawdza w polskich warunkach" - mówił Mariusz Zabielski prezes zarządu.

Spółka ta jest oddziałem amerykańskim, lecz niemieckiej grupy. Zderzają się więc dwa modele zarządzania: zadaniowego oraz procesowego, z uwzględnieniem parametrów jakościowych. Ze zderzenia tych dwóch modeli polska spółka wypracowuje własne rozwiązania.

Zmian modeli zarządzania na własnej skórze doświadcza Zenon Pokojski, członek zarządu Zakładów Azotowych Puławy. Na studiach się uczył, że w dobrym zarządzaniu liczy się maksymalizacja zysku. Niedawno dominowała teza, że chodzi o podnoszenie wartości organizacji. "Obecnie stawia się na budowanie wartości klientów i zdolności do ich długotrwałej obsługi" - stwierdził wiceprezes ZAP.

Nie jest łatwo realizować takie założenia w dużych przedsiębiorstwach. Ale właśnie ZAP osiągnęły ten cel, budując narzędzie o nazwie e-Commerce. Umożliwia ono m.in. śledzenie salda rozliczeń, obrotów regionalnych, obrotów towarowych, innych danych. "Jesteśmy pierwsi na rynku, czyli innowacyjni, z takim produktem. Mamy dziennie 14 tys. odsłon" - wyjaśniał Pokojski.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.