Ponad połowa firm rodzinnych poszukuje zewnętrznych źródeł finansowania

58 proc. firm rodzinnych na świecie poszukuje zewnętrznych źródeł finansowania, a w zależności od perspektywy czasowej nawet połowa dopuszcza sprzedanie udziałów bogatemu inwestorowi prywatnemu - wynika z raportu firmy doradczej KPMG.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Ponad połowa firm rodzinnych poszukuje zewnętrznych źródeł finansowania

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

18 wrz 2014 7:54


W raporcie "Family Matters: Financing Family Business Growth Through Individual Investors" KPMG ocenia, że jedną z możliwości coraz częściej rozważanych przez właścicieli przedsiębiorstw rodzinnych nieposiadających wystarczających środków finansowych na rozwój, jest przyjęcie inwestora prywatnego, który zapewni nie tylko dopływ kapitału, ale także podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami. W krótkiej perspektywie jedynie jedna na trzy badane firmy rodzinne rozważa możliwość odsprzedaży części udziałów, ale w długiej perspektywie liczba ta wzrasta już do 49 proc.

KPMG zauważa, że najczęściej taką możliwość biorą pod uwagę firmy z rynków rozwijających się, duże - o przychodach od 200 mln do 50 mld dol. - oraz zarządzane przez pierwsze pokolenie rodziny, czyli młode.

Czytaj też: Polskie firmy rodzinne na wymarciu? Nie ma sukcesorów

Zapytani o przyczyny takiego podejścia, zamiast tradycyjnego pozyskiwania kapitału np. poprzez kredyt bankowy, respondenci wskazywali przede wszystkim na dłuższą perspektywę inwestycji, podobne postrzeganie ryzyka i łatwiejszy proces negocjacji. Przedstawiciele firm rodzinnych zwracają uwagę przede wszystkim na długoterminową orientację na zwrot z inwestycji, znajomość biznesu lub branży, w której działają, oraz nastawienie do podejmowania ryzyka i oczekiwanych zwrotów z inwestycji.

Największa część badanych przedsiębiorców rodzinnych rozważałaby private equity lub venture capital, inwestora korporacyjnego oraz finansowego - np. fundusz hedgingowy.

Według KPMG, potencjalnymi inwestorami w firmach rodzinnych są przede wszystkim osoby najbogatsze, czyli HNWI (z ang. High Net Worth Individuals). Przyjmuje się, że warunkiem przynależności do tej grupy jest posiadanie płynnych aktywów o wartości przekraczającej 1 mln dolarów.

Raport stwierdza, że 44 proc. ankietowanych HNWI zainwestowało dotychczas bezpośrednio w firmę rodzinną, z czego 95 proc. ocenia to doświadczenie pozytywnie. Blisko trzy czwarte respondentów inwestuje obecnie bezpośrednio w inne firmy niż własna, a preferują oni małe i średnie przedsiębiorstwa - odpowiednio 62 i 68 proc., rzadziej start-upy - 30 proc., czy duże firmy 15 proc.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA