Polskie firmy muszą zacząć zarządzać wiekiem

Starzejący się Polacy nie są przygotowani do masowego przyjęcia pracowników zagranicznych. Dlatego jesteśmy skazani na własną siłę roboczą i jeśli nie zaczniemy zarządzać wiekiem, nasza gospodarka może mieć problem.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Polskie firmy muszą zacząć zarządzać wiekiem

PODZIEL SIĘ


Autor: Bartosz Dyląg

2 sie 2013 8:02


Polacy się starzeją. Przybywa ludzi w wieku emerytalnym, ubywa w produkcyjnym. Coraz dłużej żyjemy i będziemy dłużej pracować – do 67 lat. Wszystko to sprawia, że w polskich przedsiębiorstwach rośnie znaczenie zarządzania wiekiem, czyli efektywnego wykorzystania pracowników w różnym wieku.

Prof. Czesław Szmidt z Akademii Leona Koźmińskiego podkreśla, że obserwując stosunek Polaków do obcokrajowców, widać, że nie jesteśmy krajem przygotowanym do imigracji uzupełniającej.
 
- Dlatego jesteśmy skazani na własną siłę roboczą. Jeśli nie zaczniemy umiejętnie zarządzać wiekiem, przestaniemy funkcjonować – ostrzega Czesław Szmidt.
 
Niestety, na razie nie jest z tym dobrze. Jeśli chodzi o wskaźnik zatrudnienia osób powyżej 55 lat, plasujemy się w ogonie Europy. Aktywnych zawodowo jest zaledwie 31,6 proc. Polaków w wieku 55-64 lata.
 
- Jest problem, bo polscy przedsiębiorcy deklarują, że osoby 50+ są doświadczone i potrzebne firmie. Jednak, gdy zostają bez pracy, nie chcą ich zatrudniać – zauważa Beata Bukowska, partner w firmie Inwenta.
 
Bank BGŻ, gdzie pracownicy powyżej 50 lat życia stanowią 27 proc. załogi, jako jedna z niewielu firm w Polsce przyjęła formalny dokument określający zasady zarządzenia wiekiem w firmie. 
 
Jak przekonuje Elżbieta Zawadzka, dyrektor zarządzający ds. rozwoju kapitału ludzkiego i relacji pracowniczych w BGŻ, polityka zarządzania wiekiem bardzo dobrze wpisuje się w strategię banku.
 
- Dzięki różnym szkoleniom staramy się wyrównać szanse osób 55+. Są to szkolenia głównie z nowych technologii, bo wiadomo, że z tym doświadczeni pracownicy mają największy problem – wyjaśnia Elżbieta Zawadzka.
 
Zdaniem Zawadzkiej zarządzanie wiekiem wymaga wielu lat pracy. W trakcie realizacji tego procesu najważniejsze jest uświadomienie menedżerom wagi zarządzania zespołem, w którym są doświadczeni pracownicy. Menedżerowie muszą zrozumieć, że wartości którymi kierują się konkretni pracownicy, w dużej mierze wynikają z przynależności do różnych pokoleń.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.