Polskie firmy muszą wykorzystać okazję do fuzji i przejęć

Gorsza koniunktura na świecie niesie możliwości do szybszego rozwoju firm w skali globalnej poprzez proces przejęć i fuzji. Cechą firmy globalnej są m. in. udane procesy i formy integracji korporacyjnej.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Polskie firmy muszą wykorzystać okazję do fuzji i przejęć

PODZIEL SIĘ


Autor: wnp.pl/Piotr Stefaniak

wnp.pl

25 mar 2013 20:25


Według uczestników konferencji Think Tanku "Poland, go global", zorganizowanej wspólnie z firmą doradztwa strategicznego The Boston Consulting Group (BCG), sukces globalny staje się przymusem dla wielu firm polskich, dla innych może być szansą. Sukces jednak będzie możliwy, jeżeli zostaną przełamane określone bariery, w tym mentalnościowe. Należy wykorzystać mocne strony polskich firm, a pomagać im powinien narodowy program globalizacji, którego nadal nie ma w Polsce.

Skorzystać z przyspieszenia

Szansą na szybszy rozwój, niż drogą organiczną, jest realizacja strategii fuzji i przejęć (z ang. M&A). Warunki do jej realizacji istnieją zawsze, lecz tylko w okresie gorszej koniunktury można korzystniej kupić aktywa. W dodatku właśnie teraz pojawiają się pewne szanse, które mogą zniknąć wraz ze zmianą warunków zewnętrznych. Jedną z nich jest np. osłabienie rodzinnych firm w Zachodniej Europie, które nie mają "godnych" następców, a właściciel nie chce sprzedać bezpośredniej konkurencji, aby ta nie ograniczyła produkcję i nie zredukowała załogi.

Z analiz BCG wynika, że ok. 30 proc. firm europejskich osiąga już gros przychodów poza Europą. Ale tylko najszybciej rozwijające się, największe z nich (tzw. globalni challengerzy) osiągają w długim okresie duży wzrost wartości, tak istotny dla akcjonariuszy. W latach 2000-2012 tempo tego wzrostu wynosiło średnio aż 17,3 proc., pomimo kryzysu finansowego.

- Punktem wyjścia do realizacji strategii globalizacji jest uzyskanie przewag konkurencyjnych i przyjęcie strategii, konsekwentnie wdrażanej - mówił Roland Haslehner, partner i dyrektor zarządzający w BCG w Wiedniu.

Może to być np. określona strategia produktowa, a później także usługowa (co wypchnęło Huawei na pozycję numer jeden w sektorze ICT), pomysłu na rozszerzenie rynku (Embraer, globalny producent samolotów do lotów średniego zasięgu), czy szukanie przewag rynkowych (Emirates Airlines, które nie tylko zbiły ceny przewozów Premium, ale i business i turystycznej).

Plusy i minusy M&A

Rozwój poprzez przejęcia i fuzje to jednak wyższa szkoła biznesu. Jak dowodzą statystyki amerykańskie, tylko 40 proc. z tego typu transakcji osiąga podstawowe, zakładane cele. W skali światowej dane są jeszcze gorsze - od 70 do 80 proc. przejęć i fuzji kończy się fiaskiem: przepłaceniem za aktywa, za spodziewane zyski, nieosiągnięciem zakładanego efektu synergii, obniżki kosztów, zdobycia nowych rynków, itp.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA