Polskie firmy: coraz więcej zmian, ale efekt marny

REKLAMA


Puls HR Puls HR

Polskie firmy: coraz więcej zmian, ale efekt marny

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

11 sty 2016 18:25


Z raportu przygotowanego przez Szkołę Zarządzania Zmianą wynika, że w polskich firmach przeprowadza się coraz więcej zmian, ale z marnym efektem. Zakładane cele w pełni udało się osiągnąć w mniej niż 30 proc. przypadków (choć tylko w 9 proc. proces zakończył się kompletną porażką).

Autorzy raportu przeprowadzili także pogłębioną analizę zarządzania zmianą w polskich przedsiębiorstwach. Zbadali, jakie zmiany są wdrażane i kto nimi kieruje, jakie czynniki utrudniały wdrożenie, a jakie wpłynęły na jego powodzenie. Odkryli także, jakie metody i narzędzia są najchętniej wykorzystywane.

– Z badania wyłonił się ciekawy obraz kultury organizacyjnej w polskich firmach. Mamy problemy z wewnętrzną komunikacją, a styl zarządzania nieraz utrudnia konstruktywne działania. Warto też zwrócić uwagę na to, że polskie przedsiębiorstwa podejmują najczęściej głębokie zmiany, obejmujące całą organizację i dotyczące wszystkich pracowników. Skala trudności takich przedsięwzięć jest oczywiście odpowiednio większa – mówi Jarosław Rubin, założyciel Szkoły Zarządzania Zmianą, konsultant procesów zmian w firmach.

Co zmieniają i dlaczego?

W ponad 30 proc. głównym celem wdrażania zmiany była zmiana strategii. Kolejne 30 proc. przypadków dotyczyło zmiany kultury organizacyjnej, restrukturyzacji oraz redukcji kosztów. Średni czas trwania wdrażania zmiany w polskiej firmie to 14 miesięcy (w 75 proc. trwało od 6 miesięcy do dwóch lat).

Większość wdrożeń z szerokim zakresem celów zakładała również przeprowadzenie zmiany w kulturze organizacyjnej. Tak było na przykład w połowie działań dotyczących reinżynieringu i przeprojektowania procesów czy w blisko 40 proc. zmian restrukturyzacji. Nawet zmiany oprogramowania czy systemów IT miały ten odsetek bardzo wysoki (47,5 proc.).

– To pokazuje, że w polskich firmach wzrasta świadomość, że bez uwzględnienia kultury organizacyjnej nie można przeprowadzić efektywnej zmiany w jakimkolwiek obszarze działania przedsiębiorstwa – komentuje Marek Janigacz, koordynator Szkoły Zarządzania Zmianą w Krakowie, konsultant i trener biznesowy.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.