Polacy są dumni ze swoich miejsc pracy

• Polscy przedsiębiorcy niechętnie dają pracownikom elastyczne możliwości wykonywania pracy.
• Pracownicy zaś wcale nie wydają się tego potrzebować.
• 73 proc. polskich badanych jest dumnych ze swojego miejsca pracy.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Polacy są dumni ze swoich miejsc pracy

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

14 cze 2016 11:31


Wyniki badania „Pracownicy przyszłości” przeprowadzonego przez IDC na zlecenie Cornerstone OnDemand – producenta oprogramowania do zarządzania talentami i edukacją – wskazują, że choć polski biznes jest mało otwarty na elastyczne warunki pracy, rodzimym pracownikom wydaje się to nie przeszkadzać.

40 proc. respondentów nie lubi pracować z domu (to o 19 proc. więcej niż średnia europejska), a 25 proc. nie przepada za elastycznym czasem pracy (13 proc. w Europie). Do szerszego stosowania elastycznego modelu pracy nie zachęcają też pracodawcy. Połowa polskich przedsiębiorstw nie umożliwia pracy zdalnej, chociaż 58 proc. pracowników deklaruje możliwość wykonywania większości swoich obowiązków za pośrednictwem telefonu lub tabletu. Jednak aż 73 proc. Polaków przyznaje, że nie może korzystać z urządzeń prywatnych w miejscu pracy – to najwyższy odsetek w całej Europie.

W przypadku polskich pracowników występuje pewien paradoks. Badanie IDC wskazuje, że stosowanie elastycznych systemów pracy (takich jak praca zdalna, rozwiązania mobilne, elastyczny czas pracy) zwiększa zaangażowanie pracowników. Mimo braku takich możliwości aż 73 proc. polskich badanych jest dumnych ze swojego miejsca pracy i są skłonni je polecać. To czwarty wynik wśród badanych krajów po Skandynawii, Austrii i Hiszpanii.

Źródło: IDC, Cornerstone OnDemand Źródło: IDC, Cornerstone OnDemand

– Niechęć działów HR do elastycznych modeli pracy wynika m.in. z konieczności bieżącej kontroli i oceny pracowników. Przy pracy zdalnej może być to utrudnione, szczególnie biorąc pod uwagę nieprzystosowane do tego typu zadań systemy informatyczne lub brak umiejętności ich obsługi. Nasze badanie pokazuje, że aż 20 proc. firm nie dostarcza szkoleń informatycznych swoim pracownikom – tłumaczy Michał Strzelec, menedżer sprzedaży regionalnej Cornerstone OnDemand.

Analitycy IDC zwracają również uwagę, że firmy, które stosują metody pracy i szkoleń oparte na pracy grupowej oraz zapewniają wewnętrzną mobilność pracowników, rozwijają się znacznie szybciej. Polskie firmy powinny również zacząć inwestować w cyfryzację procesów HR. Ankieta pokazała bowiem, że zamiast uproszczenia procedur w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi menedżerowie oczekują od działów HR wartościowych informacji, które będą mogli wykorzystać zarówno w codziennej pracy jak i planowaniu strategicznym.

W badaniu wzięło udział 1352 pracowników dużych firm z 16 państw Europy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA