Podczas restrukturyzacji najważniejsze jest zrozumienie pracowników

Restrukturyzacja to wyzwanie zarówno dla zarządu, jak i dla załogi firmy. O tym, jak sprawić, aby zakończyła się sukcesem, rozmawiali uczestnicy dyskusji "Efektywne restrukturyzacje", która odbyła się podczas VI edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Podczas restrukturyzacji najważniejsze jest zrozumienie pracowników

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

14 maj 2014 8:00


Piotr Rawski, partner i adwokat, Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy, przedstawił podczas dyskusji swoją definicję restrukturyzacji, która jego zdaniem często jest mylona z reorganizacją.

- Reorganizacja to taka zmiana struktury wewnętrznej podmiotu gospodarczego, która nie jest wymuszona zewnętrznymi negatywnymi czynnikami finansowymi. Natomiast restrukturyzacja to transformacje strukturalne, które wynikają ze słabej kondycji finansowej spółki - wyjaśnił.

Podkreślił, że restrukturyzację powinno się przeprowadzać w okresie bessy, natomiast reorganizację - w okresie hossy.

Nieco inaczej do zagadnienia podeszła Beata Domagalska, partner zarządzający 2mgroup. - Restrukturyzacja to proces permanentnej zmiany, który jest związany z tym, że świat się dynamicznie zmienia. Nowa rzeczywistość wymusza na nas ciągłe ruchy - tłumaczyła.

Domagalska mówiła, że obecnie proces restrukturyzacyjny to nie tylko cięcia, jeśli chodzi o zatrudnienie. - Odchodzimy od radykalnego i nieodwracalnego redukowania miejsc pracy. Wiele firm podejmuje próby zmian w tym obszarze. Pojawiają się alternatywne propozycje, przykładowo przechodzenie z umów stałych na umowy czasowe albo na mobilne formy zatrudnienia - skomentowała.

Z raportu firmy 2mgroup wynika, że czynnikiem, który zaważył na jakości realizacji procesów restrukturyzacyjnych w badanych firmach, są pracownicy. - Nawet najlepsza strategia może pozostać jedynie dokumentem schowanym w szufladzie, jeśli nie wspomogą jej ludzie - podkreśliła Domagalska.

Uczestnicy badania firmy 2mgroup wskazali inne elementy istotne w procesie restrukturyzacji tj. determinacja i jakość przywództwa, konsekwentny monitoring prac, dobra i sprawna komunikacja oraz włączenie w proces pracowników.

Najważniejszy czynnik ludzki

Wojciech Orzech, dyrektor zarządzający w firmie Energa stwierdził, że podczas restrukturyzacji spółki Energa-Operator początkowo komunikacja polegała wyłącznie na prowadzeniu negocjacji ze związkami zawodowymi - a te z kolei przekazywały informacje pracownikom.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.