Ocena pracownika powinna być szybka, przyjazna i regularna

- Istniejące procedury ocen pracowniczych często są reliktem swoich czasów. Żeby spełniały swoją funkcję dzisiaj, konieczne jest opracowanie całego procesu od początku - uważa Anna Węgrzyn, kierownik projektu mHR w BPSC.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Ocena pracownika powinna być szybka, przyjazna i regularna

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

27 lis 2015 11:19


Openspace lub niewielki box a w nim biurko z komputerem, filiżanką kawy i stertą dokumentów. Standardowy, anonimowy widok w tysiącach biur rozsianych na całym świecie, nie mówiący absolutnie nic o pracowniku, jego obowiązkach, nakładzie pracy, efektywności i satysfakcji.

Gdyby tak obok  filiżanki kawy postawić lampkę wyposażoną w kolorowe żarówki? Te świecąc na zielono, czerwono i pomarańczowo, sygnalizowałaby emocje pracownika, stopień dopasowania do stanowiska, efektywność. Wówczas wiele miejsc pracy mogłoby rozbłysnąć na pomarańczowo, dając sygnał ostrzegawczy działom HR: Wasi pracownicy są sfrustrowani wykonując zadania, które nie odpowiadają ich kwalifikacjom i predyspozycjom. Po prostu: niweczycie ich potencjał.

- To oczywiście wizja przyszłości, ale w dobie ogromnej ilości danych zawartych w systemach informatycznych, Internetu Rzeczy, całkiem realna do urzeczywistnienia. Rozwiązująca również problem wielu firm: braku aktualnej wiedzy o potencjale intelektualnym, kompetencyjnym zespołu, jego potrzebach i aspiracjach - mówi Anna Węgrzyn z BPSC.

Menedżerowie przekonani są na ogół, że ich organizacje, mimo wad (bo któż ich nie ma) stwarzają doskonałe warunki do rozwoju, są przyjazne i motywujące do działania. O tym, że się mylą mówią liczby, choćby te dotyczące poziomu dopasowania pracowników do stanowisk.  

Obraz widziany oczami pracodawców nie pokrywa się z wizją pracownika. Według raportu „HR zmiana klimatu” przygotowanego przez Randstad, aż 84 proc. HR-owców jest zdania, że zatrudnieni w ich firmach pracownicy wykonują pracę zgodną ze swoimi kwalifikacjami.

Zupełnie co innego twierdzą sami pracownicy. Z badania Work Monitor przeprowadzonego na grupie 400 pracowników wynika, że 32 proc. respondentów ocenia swoje kwalifikacje jako wyższe niż te, które są wymagane na ich stanowisku, a 10 proc. badanych uważa, że ich kwalifikacje są niższe, niż oczekuje tego pracodawca. W sumie więc aż 42 proc. polskich pracowników dostrzega swoje niedopasowanie do aktualnie zajmowanego stanowiska.

Relikt dawnych czasów

Firmy na ogół próbują oceniać pracowników, badać poziom ich zaangażowania i dopasowanie kompetencyjne. Na tej podstawie  planują działania rozwojowe.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA