Ocena pracownicza: Jakie umiejętności są cenione i jakich efektów oczekuje szef?

Śni się po nocach, wywołuje drżenie rąk czy nerwowe reakcje – ocena pracownicza jest zmorą wielu osób. Czy warto jednak, aby pracownik wychodził naprzeciw oczekiwaniom firmy i pytał przełożonych, jakie umiejętności są cenione i jakich efektów oczekują?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Ocena pracownicza: Jakie umiejętności są cenione i jakich efektów oczekuje szef?

PODZIEL SIĘ


Autor: AT

8 kwi 2015 13:43


Wymuszanie systemu oceniania może z czasem pomóc samemu pracownikowi. Jak i dlaczego?

- W momencie krytycznym dla firmy przełożony szybciej zawaha się przed zwolnieniem pracownika, który zabiega o informację zwrotną niż tego, który nie wykazuje zainteresowania. Znam przypadek osoby, która co miesiąc pytała szefa, jak ocenia jej pracę. Niestety szef ani razu nie wyraził się krytycznie wobec jej pracy, mimo że miewał uwagi, dzięki czemu w momencie zwolnień ta osoba nie znalazła się na liście osób z wymówieniami, a dodatkowym argumentem za pozostawieniem jej było jej zaangażowanie i chęć rozwoju – informuje dr Paulina Sobiczewska, psycholog, kierownik SWPS Training.

Subiektywna opinia szefa

Wielu pracodawców regularnie przeprowadza oceny pracownicze, które jednak dla części osób są zmorą. Jak przeżyć trudne chwile i odpowiednio przyjąć krytykę?

- Ważne aby pamiętać, że każda ocena to w pewnej części subiektywna perspektywa danej osoby, bardzo mocno obarczona „czynnikiem ludzkim”. Zmęczenie, problemy prywatne, zły stan zdrowia mogą wpływać na podejście do pracownika podczas kluczowej dla niego rozmowy. Dlatego przed rozmową z szefem warto by pracownik zrobił sobie tzw. reality check, czyli listę rzeczy, które przemawiają na jego korzyść i spraw, które w jego ocenie mogły być zrobione lepiej. Urealnienie wyobrażeń na temat jakości wykonywanej pracy pomoże przy zachowaniu dystansu i przyjmowaniu krytyki – wyjaśnia Sobiczewska.

Twarde fakty vs. osobiste odczucia

- W trakcie rozmowy pomocne jest rozdzielanie faktów od opinii. O faktach lepiej nie dyskutować, ale już z opiniami można się zgadzać albo nie. Warto zastanowić się, czy obecna sytuacja jest odpowiednia by o odmiennej opinii powiedzieć rozmówcy, ale nawet jeśli nie zgłaszając sprzeciwu wobec danej opinii łatwiej będzie wysłuchać oceny do końca, wiedząc że część jest subiektywnym zdaniem. Po zakończonej rozmowie warto pamiętać, że nawet jeśli forma rozmowy nie była idealna, to jednak dzięki tej rozmowie można zmienić zachowanie na oczekiwane zanim będzie za późno – tłumaczy kierownik SWPS Training.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA