Nie trzeba być specjalistą, by zostać kierownikiem

• Zdaniem Jacka Czeremużyńskiego, konsultanta i trenera w Mitura Academy branżowe przywiązanie kierowników jest błędnym stereotypem.
• Uważa on, że można być doskonałym kierownikiem w branży budowlanej, zmieniając ją z farmaceutycznej, a umiejętności zarządzania ludźmi nie powinny wywołać dysonansu.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Nie trzeba być specjalistą, by zostać kierownikiem

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

23 mar 2016 11:23


– Dobry kierownik doskonale rozumie otaczającą go rzeczywistość oraz motywy ludzi, z którymi pracuje. Owe „zrozumienie” jest tu wartością kluczową – pozwala zmieniać zastane realia zgodnie z interesem przedsiębiorstwa za pomocą odpowiednio dobranych działań i narzędzi – tłumaczy Jacek Czeremużyński, konsultant i trener-praktyk w Mitura Academy, firmie realizującej projekty doradztwa uczestniczącego.

Manager czy specjalista po awansie?

Droga kariery w wielu przedsiębiorstwach jest podobna – jeśli ktoś jest wybitnym wykonawcą, wcześniej czy później dostaje szansę awansu na stanowisko kierownicze.

– Niestety wiele firm nie bada predyspozycji takiego kandydata pod kątem bycia kierownikiem, a od tego zawsze należy zaczynać proces rekrutacji. Można być przecież wyśmienitym handlowcem, ale zupełnie nie kwalifikować się do pełnienia funkcji managerskich – i odwrotnie – przekonuje Jacek Czeremużyński.

– Myślenie stereotypowe, według zasady: nie był dobrym sprzedawcą, a więc nie nadaje się na managera, ogranicza niektóre organizacje w rozwoju potencjału kadry, która mogłaby tworzyć ich nową wartość – argumentuje.

Jego zdaniem osoba spokojna, wyważona, czasem nawet introwertyczna może z równym powodzeniem realizować funkcje kierownicze, co postać charyzmatyczna, ekstrawertyczna i pociągająca za sobą tłumy.

– Dla każdego jest miejsce, jeśli chodzi o osobowość. Można czerpać ze swoich zasobów wewnętrznych i cech charakteru, aby na ich podstawie skonstruować sposób na bycie skutecznym managerem – uważa.

Wiedza i kompetencje

W ramach listy umiejętności niezbędnych kierownikowi - szczególnie kierownikowi sprzedaży - Czeremużyński wymienia: skuteczne delegowanie zadań i adekwatne do predyspozycji dobieranie właściwych osób do wybranych projektów, odpowiednią organizację czasu swojego i podwładnych, a także biegłość w definiowaniu ich profilu motywacyjnego, zręczność w budowaniu komunikacji zespołowej czy wyciąganiu wniosków z danych. Nieodzowna jest ponadto sztuka tworzenia atmosfery wspólnoty, determinacja w osiąganiu celu i poczucie odpowiedzialności za wyniki.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA