Multitasking i burze mózgów nie dają dobrych efektów w pracy

0 0
Multitasking i burze mózgów nie dają dobrych efektów w pracy
Tworzenie atmosfery sprzyjającej kreatywności i nieszablonowemu podejściu to problem wielu firm. (Fot. Mat. pras.)

• Do niedawna multitasking był synonimem najwyższej produktywności. Jak jednak pokazują badania, wielozadaniowość może mieć taki sam wpływ na IQ jak nieprzespana noc.
• Obecnie na rynku pracy pojawiają się nowe trendy podnoszące efektywność i kreatywność pracowników. Jednym z nich jest monotasking.
• Kolejnym nowym trendem jest brainwriting, który łączy pracę indywidualną z zespołową tak, by czerpać to, co najlepsze z obu schematów.

Multitasking - do niedawna synonim najwyższej produktywności. Z medycznego punktu widzenia jednak nie istnieje. Funkcjonowanie mózgu nie pozwala na jednoczesne koncentrowanie się na kilku informacjach. Tylko 2 proc. ludzi jest w stanie działać dobrze, realizując wiele zadań w tym samym czasie. Badanie University Of London wskazało, że multitasking może mieć taki sam wpływ na IQ jak nieprzespana noc – obniża je aż o 10 punktów.

Czytaj też: Wielozadaniowość może się sprawdzić, ale tylko w przypadku wybranych

Z kolei według American Psychological Association wielozadaniowość osłabia skuteczność nawet o 40 proc. Działamy wolniej i częściej popełniamy błędy, jesteśmy bardziej zestresowani, co negatywnie odbija się na samopoczuciu i zdrowiu. Tracą wszyscy. Zmieniając sposób działania, zyskamy nawet 64 godziny miesięcznie. Na co więc czekać?

Wróg nr 1 koncentracji

Monotasking nie jest prosty. Jesteśmy przyzwyczajeni do ciągłego odrywania się od wykonywanego zadania. Winna jest najczęściej poczta e-mail. Pracownicy spędzają niemal 28 proc. swojego czasu na sprawdzaniu skrzynki odbiorczej. Piętą achillesową efektywności są też spotkania. Microsoft pokazał, że zabierają one średnio niemal 6 godzin w tygodniu, przy czym 71 proc. osób stwierdziło, że nie są produktywne.

A co z brainstormingiem - kolejny mit?

Nie do końca. Od lat ’40, kiedy tzw. burze mózgów zostały spopularyzowane przez ich twórcę Alexa Osborna, metoda heurystyczna świeci triumfy, szczególnie w branży kreatywnej. Jednak współcześnie, skuteczność tej techniki podawana jest w wątpliwość.

– Kreatywne myślenie traci na brainstormingu. Pracując w grupie, myślimy narzuconym schematem, dopasowujemy się do toku pracy zespołu. Dlatego ciężej wyjść poza szablon i działać naprawdę kreatywnie. Takie spotkania mają też do siebie to, że podczas nich dominuje jedna osoba. Analizując pomysły innych, często zapominamy o swoich konceptach, zanim zdążymy poddać je pod dyskusję – mówi Zuzanna Mikołajczyk, dyrektor ds. marketingu i handlu, członek zarządu Mikomax Smart Office.

SŁOWA KLUCZOWE

 

POLECAMY

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

POLECAMY

  • ZMIEŃ WIDOK:

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Rynek aptek Infodent24 House Market
    Portal Spożywczy Property Design Rynek Seniora Koszyk cenowy Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.