Motywuj pracownika ekscytującymi przeżyciami

Podnoszenie motywacji, nagradzanie i utrzymywanie pracowników w firmie to wyzwanie dla wielu menedżerów. Coraz częściej spostrzegają oni, że świadczenia pozapłacowe, które jeszcze kilka lat temu były atrakcyjnym dodatkiem do wypłaty, powoli stają się standardem.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Motywuj pracownika ekscytującymi przeżyciami

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

22 lip 2013 16:29


Do niedawna nagradzanie pracowników nie stanowiło wyzwania dla kadry zarządzającej. Przez lata regularna wypłata i okazjonalne premie stanowiły wystarczającą gratyfikację i zachętę wytężonego wysiłku. Jednak w ostatnich latach ewolucja rynku pracy skłoniła pracodawców do bardziej kreatywnego zarządzania zasobami ludzkimi, a w zarówno w dużych, jak i małych firmach pojawiły się wyjazdy integracyjne, karnety na siłownię czy dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej.

Ale i ten model powoli się wyczerpuje: świadczenia te przestają być bowiem postrzegane jako wartość dodana, a stają się powoli standardowym elementem wynagrodzenia, który się po prostu należy.

- Jeśli przyjrzeć się obecnej wiedzy na temat motywacji pracowników, to jasne staje się, że pieniądze przestają być wystarczającą gratyfikacją z punktu widzenia pracodawcy. W bardzo ciekawym badaniu naukowcy z Massachusetts Institute of Technology dowiedli na przykład, że gotówka ma pozytywny wpływ na wydajność pracowników wykonujących proste, powtarzalne czynności. Jednak osoby wykonujące pracę umysłową, wcale nie są motywowani premią. Co więcej, w niektórych przypadkach bonusy finansowe miały negatywny wpływ na osiąganie celów - tłumaczy Justyna Greczanik z serwisu Prezentokracja.pl.

- Warto również spojrzeć na uwarunkowania lokalne. Przeprowadzana co dwa lata Diagnoza Społeczna pokazuje, że Polacy nie przywiązują już tak wielkiej wagi do dóbr materialnych. Podczas gdy na początku minionej dekady niemal 40 proc. z nas wskazywało, że pieniądze są najważniejszym warunkiem udanego życia, dziesięć lat później odsetek ten zmalał do 30 proc. - wyjaśnia Justyna Greczanik.

Przeżyj to sam - ale wspólnie z innymi

W oparciu o tę wiedzę przedsiębiorstwa coraz częściej skłaniają się do oferowania prezentów motywujących w formie przeżyć takich, jak aktywne wyjazdy (np. off-road, wspinaczka lub SPA), lotnicze atrakcje (np. loty widokowe, skoki ze spadochronem) czy przygody motoryzacyjne (np. jazda Ferrari lub rajdowy trening jazdy). Wyjątkowość tego typu prezentów opiera się na indywidualnym odbiorze emocji. Podczas gdy gotówka, czy odtwarzacz MP3, budzą u większości pracowników mniej więcej takie same skojarzenia i odczucia, przeżycia i doświadczenia są bardzo indywidualne. W ich przypadku mamy bowiem do czynienia z realizacją zróżnicowanych potrzeb.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Prezentokracja 2013-07-29 16:37:00

Ceny Kolekcji Przeżyć zaczynają się już od 195 zł netto. W skład takiego pakietu wchodzą m. in.: drifting na torze, lot paralotnią, masaż tajski, kolacja dla Dwojga, kurs kulinarny, kurs degustacji piwa oraz jazda gokartem.

stef 2013-07-24 12:00:22

Ile to kosztuje?

REKLAMA