Motywowanie przez premiowanie to strata pieniędzy?

Według tzw. teorii Y, której twórcą jest Douglas McGregor, pracownicy traktują pracę jako czynność naturalną i przy stworzeniu im odpowiednich warunków gotowi są poświęcić się jej bez dodatkowych elementów motywujących, więc czy warto wypłacać premie?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Motywowanie przez premiowanie to strata pieniędzy?

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

4 sie 2014 8:40


Powszechnie zakłada się, że największym motywatorem w pracy są pieniądze. Czy aby na pewno? – Premia motywuje do otrzymania premii, a nie do zrobienia czegoś fajnego, nie buduje zaangażowania, nie podnosi wydajności. Premiowanie to nie jest motywowanie – mówi Robert Reinfuss, doradca biznesowy i prezes HRM Consulting.

Czytaj też: Nie tylko pensja motywuje pracownika. Co jeszcze?

Co więcej, doświadczenia  – również firm amerykańskich, które wypromowałay premiowanie – mówią, że stosowanie premii przez dłuższy czas, szczególnie w sytuacjach bardziej złożonych, przynosi negatywny skutek i pogarsza wyniki. Jednym z klientów HRM Consulting była duża polska firma zatrudniająca ok. 2 tys. pracowników, w której był stosowany bardzo agresywny i precyzyjny system premiowy.

– Kiedy przeprowadziłem u nich audyt, okazało się, że z powodu premii w ciągu czterech lat obniżyli wyniki firmy o 40 proc. w stosunku do wzrostu, który powinni byli corocznie robić. Oni co roku negocjowali z pracownikami obniżenie oczekiwań. Bardzo niebezpieczne, ponieważ czteroletni brak wzrostu może w niektórych przypadkach doprowadzić firmę do bankructwa – mówi Reinfuss.

Czytaj też: Aon Hewitt: W wielu firmach premie w ogóle się nie sprawdzają

Dlaczego premie mogą nawet pchnąć firmę do upadku? – Jest kilka przyczyn dla których premie nie działają motywująco. Teorie motywacji w większości są zgodne, że jeżeli motywujemy kogoś pieniędzmi, to ta osoba przestaje interesować się treścią pracy i tym, co robi, a zaczyna się interesować jedynie najprostszym sposobem uzyskania pieniędzy. Czyli – demotywujemy do pracy, ale motywujemy do uzyskania pieniędzy. A przecież nie o to pracodawcom chodzi – mówi Reinfuss.

O tym, że skuteczność systemów premiowych ma wiele do życzenia, świadczą również wyniki badania European Bonus & Sales Compensation Survey 2014 Aon Hewitt, z których wynika, że co druga firma w Europie wątpi w efektywność wdrożonych u siebie systemów premiowych. 42 proc. respondentów badania planuje jeszcze w tym roku zmienić kryteria premiowania, 4 proc. planuje zmniejszyć wysokość premii docelowej, a 8 proc. ją zwiększyć.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA