Młodzi w pracy. Jak nimi zarządzać i nie zwariować?

Nie wystarczy być szefem, żeby być dla nich autorytetem. W pracy oczekują relacji partnerskich, dobrej atmosfery i możliwości rozwoju. Zarządzanie pokoleniem nazywanym Y, millenium i Work-Life-Balance to wyzwanie dla obecnych przywódców. Jak mu podołać?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Młodzi w pracy. Jak nimi zarządzać i nie zwariować?

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

17 gru 2013 6:00


Najlepiej zacząć od diagnozy - nie można przecież całego młodego pokolenia mierzyć jedną miarą. Według Adama Dębowskiego, psychologa biznesu i coacha z Instytutu Liderów Zmian, młode pokolenie należy rozdzielać na dwie grupy.

- Jedną z nich stanowią młodzi, ambitni, nastawieni na szybki rozwój, osiągnięcia, chętni do nauki ludzie. Dla nich motywacją będzie dostarczenie im możliwości rozwoju w firmie. Wówczas pracodawca powinien być dla nich autorytetem, nauczycielem, mentorem, kimś, od kogo można się dużo nauczyć, ale również kimś, kto stwarza pole do rozmów, dyskusji. W ich wypadku drzwi do gabinetu szefa powinny być nieustannie otwarte - mówi Adam Dębowski.

Jest jednak również hedonistyczna grupa młodych. To są osoby, które jak najszybciej chcą osiągnąć efekt, a niekoniecznie są skore, żeby inwestować w siebie, w swój rozwój. - Nie chcą pracować tak ciężko jak ich rodzice, bo z pracy chcą czerpać przyjemność - wyjaśnia Dębowski.

Nie oznacza to jednak, że w hedonistycznej grupie młodych nie znajdziemy cennych pracowników, ponieważ i wśród nich można dostrzec prawdziwe talenty. Jak nimi kierować?

- Utalentowanych pracowników z tej grupy faktycznie nie warto naciskać, wprowadzać rygoru, lecz dawać więcej luzu. Takie osoby - im więcej przyjemności czerpią z pracy, czyli np. odpoczywają w pokojach relaksacyjnych, mają nienormowany czas pracy, który mogą zagospodarować według własnego uznania - kiedy już zajmują się pracą, naprawdę wykazują swój talent - wyjaśnia Dębowski.

Jak wynika z raportu „Dwa światy. Kompetencje przyszłości 2014", opracowanego przez Stowarzyszenie ABK i Instytut Liderów Zmian, profil idealnego pracodawcy wyłania się z charakterystyki pokolenia WLB. Jak go osiągnąć?

Szef autorytetem? Musi sobie na to zapracować

Budowanie pozycji tylko na autorytecie formalnym, wynikającym z zajmowanego stanowiska, nie sprawdzi się w wypadku młodych ludzi.

- Menedżer musi sobie zapracować na to, jak jest postrzegany przez współpracowników swoimi umiejętnościami, wiedzą i doświadczeniem. Bycie przywódcą czy liderem jest dziś raczej wyzwaniem niż przywilejem - zauważa Magdalena Pancewicz, specjalista ds. employer brandingu z firmy HRK.

Ważne, by lider z jednej strony budował otwarte relacje z pracownikami, traktował ich indywidualnie, dbał o ich rozwój, a z drugiej - umiejętnie stawiał granice, zarządzał i budował zintegrowany zespół.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.