Mentoring robi karierę w polskich firmach

Podążając za sukcesem, można pokonać wszystkie szczeble kariery i - paradoksalnie - nie odczuwać spełnienia. Dla tych, którzy osiągnęli już wiele i nie chcą osiąść na laurach, ciekawą możliwością jest mentoring - dzielenie się zdobytym doświadczeniem, wspieranie innych i szukanie nowego wymiaru satysfakcji z pracy.

REKLAMA
Puls HR Puls HR

Mentoring robi karierę w polskich firmach

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

28 paź 2015 15:45


Największym dramatem ludzi sukcesu okazuje się nierzadko syndrom Fausta – Nietzsche określał go jako wszechogarniającą melancholię. Nie odczuwają oni satysfakcji ze swojego życia, mimo że udało im się osiągnąć wszystko, co zaplanowali. Dlaczego?

Manfred Kets de Vries, jeden z najważniejszych myślicieli na świecie w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi, rozwiązał tę zagadkę, przeprowadzając pogłębione wywiady ze 160 menedżerami wyższego szczebla.

Na ich podstawie wyróżnił 8 kategorii, które mogą stać się miarą sukcesu człowieka. Są to: rodzina, dobrobyt/bogactwo, praca/kariera, uznanie/sława, władza, zwyciężanie/pokonywanie wyzwań, przyjaźń, znaczenie/sens. Niektóre z nich to motywatory wewnętrzne, a inne zewnętrzne.

Działając wyłącznie w oparciu o tę drugą grupę, na naszym koncie znajdą się różne wybitne osiągnięcia, ale w środku będziemy czuć pustkę. Wówczas potrzeba nowego celu. Może stać się nim dzielenie wiedzą i doświadczeniem – mentoring, nowy trend na rynku pracy. To dobra droga do osiągnięcia upragnionego spełnienia.

Praca mentora

Mentoring to coraz częściej stosowana metodyka w strukturach polskich organizacji, gdyż umożliwia inspirowanie, stymulowanie rozwoju i odkrywanie potencjału kadry dzięki identyfikacji jej mocnych stron oraz określaniu sposobu pracy nad nimi.

Opiera się na partnerskiej relacji pomiędzy mentorem – osobą dysponującą określonymi, cennymi zasobami: praktyką i wiedzą oraz uczniem (mentee), dla którego ów mistrz pełni funkcję zaufanego doradcy.

– Mentor nie narzuca swojego zdania mentee ani nie proponuje gotowych rozwiązań. Dzieląc się doświadczeniem i pokazując nowe obszary do eksploatacji, wzbogaca pulę wyborów osoby, która z mentoringu korzysta. Decyzja należy zawsze do ucznia – tłumaczy Lidia D. Czarkowska, koordynator merytoryczny studiów podyplomowych z mentoringu w Akademii Leona Koźmińskiego.

Podstawowym narzędziem mentora jest uważne słuchanie swojego ucznia oraz stawianie mu otwartych pytań (mentor korzysta z technik coachingowych), które w efekcie mają przyczynić się do przyśpieszenia jego naturalnego rozwoju.

Relacja mentoringowa jest długoterminowa – trwa od 1,5 do 2 lat. Spotkania odbywają się w ustalonych odstępach czasu. Sporządzany jest również plan działań. Pamiętajmy przy tym, że wprowadzenie procesu mentoringu powinno wiązać się z konkretnymi celami rozwojowymi.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Marian Gwóźdź 2015-10-29 13:09:25

Postawiliśmy na coaching, tzn. ja postawiłem. Zainspirowała mnie książka, którą dostałem od mojej żony - empik.com/szef-w-roli-coacha-jak-coaching-on-the-job-pomaga-pracownikom-w-samodzielnym-znajdowaniu-rozwiazan-zych-robert-badura-wojciech,p1110553941,ksiazka-p . Świetna, wciągająca lektura. Okazało się, że na co dzień robię wiele, ale nie wykorzystuję 100% potencjału moich pracowników. Teraz jest inaczej i widzę rzeczywiste efekty!

REKLAMA