Lean management czyli jak nie marnować czasu i zasobów. Także ludzkich

• Firmy coraz częściej zaczynają szukać długofalowej strategii rozwoju.
• Lean management pozwala integrować różne obszary działania.
• Do siedmiu grzechów marnotrawstwa coraz częściej dodawany jest ósmy – niewykorzystywanie kreatywności pracowników.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Lean management czyli jak nie marnować czasu i zasobów. Także ludzkich

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

10 lut 2016 12:10


30 lat temu lean był traktowany jako zestaw metod do optymalizacji procesów przemysłowych, które efektywność potwierdzały sukcesy Toyoty. Od kilkunastu lat coraz częściej zaczyna być jednak postrzegany jako kultura organizacyjna, umożliwiająca nie tylko punktowe, „narzędziowe” zmiany, lecz także transformację. 

– To, w jaki sposób rozumie się lean management, cały czas ewoluuje. M.in. dlatego, że zmieniają się zewnętrzne warunki działania. Kryzys 2008 roku ugruntował pozycję lean management jako skutecznej strategii przetrwania. Obecnie firmy coraz częściej zaczynają szukać długofalowej strategii rozwoju. Dynamiczny rozwój technologii i coraz większa konkurencja globalna wymuszają zmianę modeli biznesowych – mówi Katarzyna Szczupał-Vieweg, prezes Staufen Polska, firmy specjalizującej się we wdrażaniu lean management.

Badania i rozwój

W tradycyjnym modelu tworzenie produktu, proces produkcyjny i marketing stanowią osobne kompetencyjne „wyspy”, choć funkcjonują w ramach jednej organizacji. Lean management pozwala je integrować, ale główny nacisk do tej pory kładziono jednak na produkcję.

Najnowszy trend polega na tym, by filozofię lean wdrażać bezpośrednio w działach badania i rozwoju (R&D). Autorzy raportu Boston Consulting Group, dotyczącego najbardziej innowacyjnych firm na świecie, podkreślają, że dzięki temu wymiernie wzrasta ich efektywność.

– Warto przy tym podkreślić, że firmy z tego rankingu innowacyjność wpisują w strategię działania całej organizacji. Nie traktują ją tylko jako zadania działu R&D. Lean R&D oznacza współpracę wszystkich działów, a nie tylko narzędzia usprawniające sam proces badawczy – dodaje Katarzyna Szczupał-Vieweg.

Lean we wszystkich branżach

W wielu branżach lean management od dawna jest już standardem (przemysł i logistyka), w innych nowością. W USA i w Europie zachodniej tę kulturę organizacyjną przyjmują m.in. służba zdrowia, bankowość, handel i usługi (retail), IT, a nawet administracja publiczna.

– Od kilku lat obserwuję, że lean management jest z sukcesem dostosowywany do potrzeb różnych branż poza przemysłem i stosowany wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z jakimiś procesami – mówi Katarzyna Szczupał-Vieweg.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA