Kupować czy budować kompetencje pracowników?

Jaką przyjąć strategię, aby zapewnić przewagę konkurencyjną firmy na lata, jeśli obecnie tak trudno pozyskać pracowników? Opracowanie eksperckie ManpowerGroup Solutions przedstawia analizę tego zagadnienia i próbę odpowiedzi na pytanie, które zadają sobie coraz częściej pracodawcy na całym świecie – pozyskiwać kandydatów z rynku czy rozwijać umiejętności pracowników z potencjałem?
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Kupować czy budować kompetencje pracowników?

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

6 lis 2013 14:07


Zarządzający firmami, praktycznie w każdej branży, są dziś zaniepokojeni brakiem kandydatów o poszukiwanych przez nich kwalifikacjach. Jak to możliwe, że 200 milionów ludzi szuka pracy , podczas gdy 35 proc. firm na świecie i 32 proc. w Polsce ma trudności ze znalezieniem pracowników o odpowiednich kompetencjach? Odpowiedź jest prosta: popyt na wykwalifikowanych specjalistów znacznie przekracza podaż.

Jednocześnie na rynku pracy jest wielu kandydatów o niskich kwalifikacjach, a tych z pożądanymi umiejętnościami i wykształceniem trudno pozyskać. W ujęciu globalnym zmniejsza się populacja ludzi w wieku produkcyjnym, a zwiększa liczba emerytów. Wygląda na to, że w najbliższej przyszłości utrzymywać się będzie sytuacja, w której jest większy popyt pracodawców niż podaż talentów.

- Rosnący w skali globalnej problem niedoboru talentów zmusza przedsiębiorców do stworzenia efektywnej strategii pozyskania i rozwoju pracowników. Na współczesnym rynku pracy, gdzie coraz częściej konkurencyjność firm zależy od ludzi, strategiczną staje się decyzja - kiedy kupić talenty a kiedy lepiej jest je budować - komentuje Paweł Hajduk, menedżer odpowiedzialny w ManpowerGroup Solutions za Recruitment Process Outsourcing.

- Najbardziej skutecznym rozwiązaniem na przyszłość jest śledzenie ogólnoświatowych trendów w zarządzaniu, analiza specyfiki rynku i branży, potrzeb i kultury organizacyjnej firmy oraz dostępność kandydatów. W przypadku firm poszukujących ludzi o rzadkich kompetencjach, jednym ze skuteczniejszych rozwiązań jest zatrudnianie osób z podstawowymi kwalifikacjami na danym stanowisku i potencjałem, które będą mogły rozwinąć się w danej organizacji. Ten model elastycznego dopasowania od lat rekomenduje ManpowerGroup - dodaje Paweł Hajduk.

Metoda elastycznego dopasowania

Wsparciem pracodawców w skutecznej rekrutacji jest metoda elastycznego dopasowania - Teachable Fit. Polega ona na zatrudnianiu kandydatów, którzy posiadają kompetencje miękkie i odnajdą się w danej kulturze organizacyjnej, pod warunkiem, że kompetencje twarde są do wyuczenia w ramach wykonywania pracy na danym stanowisku.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA