Kto zakłada startupy? Wykształcony mężczyzna po trzydziestce

• Według badania Deloitte "Diagnoza ekosystemu startupów w Polsce" statystyczny założyciel startupu ma 31-40 lat, wyższe wykształcenie i jest mężczyzną.
• W porównaniu do nich pracownicy są młodsi i mają niższe tytuły naukowe.
• Według autorów startupy tworzą więc wartościowe miejsca pracy dla młodych ludzi.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Kto zakłada startupy? Wykształcony mężczyzna po trzydziestce

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

30 cze 2016 13:42


Założyciele jedynie 8 proc. startupów nie mieli doświadczenia w biznesie przed rozpoczęciem działalności. W przypadku niemal 60 proc. przedsięwzięć przynajmniej jeden założyciel był w wieku 31-40 lat, a w aż 3/4 wypadków przynajmniej jeden z założycieli posiadał wykształcenie magisterskie.

Wśród założycieli 28 proc. przedsięwzięć był inżynier, a założyciel z tytułem doktora lub profesora w co czwartym startupie. W niemal 90 proc. przypadków jeden z założycieli pełni funkcję dyrektora.

W porównaniu do założycieli 41 proc. (najwięcej) pracowników startupów skończyło 26-30 lat.

Kobiety współzakładały niemal co trzeci ankietowany startup. Mężczyźni natomiast - 94 proc. z nich.

Wzrost zatrudnienia

56 proc. firm odnotowało stały wzrost zatrudnienia w ciągu ostatnich 3 lat. W 2/3 z nich wzrost ten przekraczał średnio 20 proc. rocznie.

Największy wpływ na zatrudnienie w gospodarce mają startupy nastawione na osiągnięcie relatywnie wysokich przychodów w krótkim czasie. Jedynie 30 proc. z nich nie zatrudniało w ciągu ostatnich 3 lat nowych pracowników, a 14 proc. notowało średnioroczny wzrost zatrudnienia przekraczający 100 proc. Podobnie sytuacja wyglądała w startupach skupionych na osiągnięciu dużego udziału w rynku. Najwolniej rosną natomiast podmioty skupione na pracach B+R i późniejszej sprzedaży spółki – niemal 2/3 z nich nie zwiększyło zatrudnienia.

Stanowiska pracy

Najczęściej występujące stanowisko w startupie to programista – ich zatrudnienie wskazało 62 proc. podmiotów. Co trzeci startup zatrudnia pracowników odpowiedzialnych za sprzedaż. Główne formy współpracy cieszą się podobną popularnością, przeważa współpraca startupów z samozatrudnionymi specjalistami, wykorzystywana przez ponad połowę firm.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.