Kobiety w roli ekspertów? "Same musimy się promować"

- Kobiety powinny częściej zabierać głos w debatach i zgłaszać się do konkursów na eksponowane stanowiska - mówiły uczestniczki spotkania "Rok 2014 - co zmienił dla kobiet, jak zmieniały go kobiety. Wyzwania na przyszłość", zorganizowanego w Warszawie.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Kobiety w roli ekspertów? "Same musimy się promować"

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

16 gru 2014 19:50


Dziennikarka ekonomiczna Aleksandra Kurowska pytana, jak zwiększyć obecność komentarzy ekonomicznych autorstwa kobiet podkreśliła, że ich niewielka liczba to nie tylko kwestia stereotypów, ale i podejścia samych kobiet, które nie chcą się wypowiadać.

Szefowa firmy wydruków masowych Kaja Kwaśniewska zwróciła uwagę, że w małych i średnich firmach - inaczej niż w wielkich korporacjach - nie ma problemu szklanego sufitu.

"Jest współpraca kobiet i mężczyzn, prowadzimy biznesy w takim samym środowisku. Łatwiej się integrować pokazując, że kobieta, aby prowadzić firmę, musi mieć takie same umiejętności jak mężczyzna" - dodała.

Czytaj też: Kobieta-szef częściej odczuwa objawy depresji niż mężczyzna

Według niej problemy, z jakimi borykają się kobiety kierujące firmami są takie same jak w przypadku mężczyzn: skomplikowane przepisy sprawiają, że "właściciele i właścicielki muszą się skupić na prowadzeniu firmy i nie mają czasu na działalność społeczną".

Przewodnicząca Rady ds. Kobiet w Siłach Zbrojnych kmdr Bożena Szubińska przypomniała, że "przez długie lata kobiet nie dopuszczano do spraw bezpieczeństwa", a dopiero od 15 lat kobiety mogą się uczyć w szkołach wojskowych.

Czytaj też: Z roku na rok jest coraz gorzej. Polska ma problem z równością płci

Zwróciła uwagę, że uważane dawniej za nienadające się do szkół technicznych i wojskowych często są prymuskami, jednak ukończywszy uczelnie nie awansują tak szybko jak mężczyźni.

"Łączymy życie rodzinne i sprawy zawodowe, stąd kobiety są traktowane jako mniej dyspozycyjne" - dodała. Zwróciła uwagę, że Rada angażowała się w starania o przyznanie urlopu ojcowskiego także żołnierzom, jednak mężczyźni w wojsku rzadko korzystają z tego prawa, bo "mentalność wolno się zmienia".

"Trzeba likwidować bariery, zabiegać o równe traktowanie kobiet, a nie jest to łatwe, bo mężczyźni traktują służby jako swój bastion" - powiedziała Szubińska.

Służby mundurowe to "instytucje konserwatywne, trudne dla kobiet" - zgodziła się szefowa mazowieckiej Służby Więziennej płk Anna Osowska-Rembecka.

Zarazem "same sobie robimy krzywdę" - zaznaczyła, argumentując, że choć kobiety są wykształcone nie gorzej od mężczyzn, rzadziej zgłaszają się do konkursów na stanowiska, często też umniejszają swoje dokonania. "Najważniejsze, żebyśmy same siebie promowały" - wezwała.

Spotkanie zostało zorganizowane w ramach kampanii "Znane ekspertki", która ma na celu promocję kobiet w życiu publicznym i gospodarczym. Jednym z przedsięwzięć jest stworzenie bazy ekspertek, które wypowiadałyby się w mediach i na fachowych kongresach. Dotychczas w rejestrze znalazło się 250 specjalistek z różnych dziedzin.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA