Kobiety coraz częściej zakładają własne firmy. Są bardziej przedsiębiorcze od mężczyzn?

78 proc. młodych kobiet myśli o własnej firmie. Z badań wynika, że już niedługo mogą zdominować biznes.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Kobiety coraz częściej zakładają własne firmy. Są bardziej przedsiębiorcze od mężczyzn?

PODZIEL SIĘ


Autor: AT

13 kwi 2015 13:25


Potwierdza to najnowszy raport dotyczący przedsiębiorczości osób z generacji Z (urodzonych po 1990 roku), przygotowany przez Akademię Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości. Dane są jednoznaczne – niemal cztery na pięć młodych kobiet chce założyć własną firmę. W przypadku mężczyzn wynik jest znacznie słabszy.

Kobiety coraz częściej zakładają własne firmy. Z danych GUS wynika, że w 2012 roku utworzyły ponad 40% mikro i małych przedsiębiorstw w Polsce (a na przykład w Niemczech w 2013 roku już 43% wszystkich nowych przedsięwzięć). Najnowszy raport Akademii Liderów, oparty na badaniach wśród osób z generacji Z (urodzonych po 1990 roku), pokazuje, że wśród młodych kobiet ta tendencja jest jeszcze silniejsza. Już 78% z nich chce założyć własną firmę. Wśród młodych mężczyzn to tylko 57%.

– Są też różnice w postrzeganiu przedsiębiorczości. Jako przydatne cechy kobiety wymieniały najczęściej zaradność, odwagę i samozaparcie, a mężczyźni dokładność, punktualność i skłonność do podejmowania ryzyka – mówi Bogusław Feder, założyciel Fundacji Akademia Liderów, ekspert w zakresie przywództwa, zarządzania i rozwoju przedsiębiorczości.

Kobiety lubią wyzwania

Dlaczego perspektywa prowadzenia własnej firmy tak pociąga młode kobiety? Wszyscy młodzi liczą, że uzyskają w ten sposób wyższe dochody i zdobędą zawodową niezależność. Jednak kobiety częściej niż mężczyźni wskazywały również możliwość podejmowania wyzwań.

– To także szansa na realizację własnych zainteresowań. Kobiety są bardzo kreatywne i potrafią wykorzystać ciekawe nisze rynkowe, związane z modą czy zdrową żywnością. Poza tym łączą wiedzę biznesową i społeczną. To dodatkowy atut – mówi Monika Gołębieska, założycielka firmy Alchemia Czekolady, wytwarzającej autorskie wyroby.

Raport Akademii Liderów pokazuje jeszcze jedną istotną różnicę między kobietami, a mężczyznami w podejściu do biznesu. W kontekście barier w prowadzeniu firmy brak środków finansowych wskazało 36% mężczyzn i 25% kobiet, natomiast brak wiedzy to przeszkoda dla 27% kobiet i tylko 15% mężczyzn. Kobiety przykładają większą wagę do kompetencji.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Maria 2015-04-15 13:34:29

i bardzo dobrze! w kobietach drzemie ogromny potencjał przedsiębiorczy, nawet Ministerstwo Gospodarki to dostrzegło i utworzyło Fundusz dla Kobiet, gdzie przedsiębiorcze panie mogą starać się o pożyczki dla swoich biznesów cenabiznesu.pl/-pozyczka-dla-przedsiebiorczych-kobiet

REKLAMA