Kawka, plotki, telefony. Na tym marnujemy czas w pracy

Robienie kawy – 20 minut, plotki – 30 minut, sprzątanie biurka – 10 minut. Choć Polacy są liderami, jeżeli chodzi o liczbę przepracowanych godzin, to część tego czasu jest przez nich marnowana.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Kawka, plotki, telefony. Na tym marnujemy czas w pracy

PODZIEL SIĘ


Autor: Joanna Oreł

18 lis 2014 6:19


Według danych OECD roczny czas pracy w Polsce jest wyższy niż w innych krajach OECD. Polacy spędzają w pracy średnio 1929 godzin w roku, a średnia w badaniach OECD to 1765 godzin. Pytanie jednak, jak przekłada się to na efektywność?

– Trzeba sobie uświadomić, ile czasu, który jest przeznaczony na właściwą pracę, kradną nam tzw. złodzieje czasu – odpowiada Marek Wenta, trener wewnętrzny w agencji zatrudnienia ManpowerGroup.

Czytaj też: Wielozadaniowość może się sprawdzić, ale tylko w przypadku wybranych

I wylicza pół żartem, pół serio: 30 minut na robienie kawy, godzina na pogaduchy przy kawie, 20 minut na porządkowanie biurka, 10 minut na zachwyt nad czystym biurkiem. Dwie godziny pracy z głowy.

Potwierdza się to w badaniu Sedlak & Sedlak „Czy marnujesz czas w pracy?". Wynika z niego, że aż 69 proc. osób korzysta w czasie pracy z internetu w celach prywatnych. 49 proc. robi sobie dodatkowe (pozaregulaminowe) przerwy na posiłek, kawę czy herbatę. Wśród najczęściej pojawiających się odpowiedzi znalazły się również prywatne rozmowy telefoniczne (38 proc. badanych) oraz plotki (34 proc.).

– Kategoria „inne" okazała się bardzo bogata i mocno zróżnicowana. Warto wspomnieć o takich powtarzających się odpowiedziach, jak: zajmowanie się sprawami nieleżącymi w zakresie moich obowiązków, gry, niepotrzebna praca administracyjna, czytanie książek czy gazet oraz załatwianie tzw. spraw na mieście – wylicza Diana Turek, specjalista ds. rynku pracy z Sedlak & Sedlak.

Czytaj też: Pracownik sprawdza maila nawet 150 razy dziennie. To zabija jego produktywność

Ankietowanych zapytano więc, ile godzin pracy tygodniowo przeznaczają na sprawy prywatne. Odpowiedzi okazały się bardzo różne. Niemal 26 proc. badanych odpowiedziało 4-5 godzin, kolejne 25 proc. – 2-3 godziny.

Na niezorganizowanie w pracy i wiążący się z tym brak równowagi między obowiązkami zawodowymi a czasem odpoczynku, najbardziej narażeni są pracownicy korporacji oraz osoby pracujące zdalnie.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.