Jak zarządzać wielopokoleniową grupą pracowników?

Jednym z problemów, z jakimi borykają się przedsiębiorstwa jest zarządzanie wiekiem. Pracownicy reprezentujący różne pokolenia wymagają indywidualnego podejścia. Jak zarządzać wielopokoleniową grupą, by każdemu zapewnić wsparcie, na które zasługuje?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jak zarządzać wielopokoleniową grupą pracowników?

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

22 wrz 2015 10:51


W HR-owej nomenklaturze wyróżnia się kilka pokoleń, takich jak baby boomers, pokolenie X, pokolenie Y czy pokolenie Z. Każde z nich, ze względu na moment urodzenia, warunki dorastania i możliwości edukacji ma swoje charakterystyczne cechy, które determinują również to, jakimi są pracownikami.

Dla jednych ważna jest stabilizacja i poczucie bezpieczeństwa w miejscu pracy, inni w swoich zawodowych wyborach kierują się własnym rozwojem, potrzebą kreatywnej pracy i ciągłego odkrywania czegoś nowego.

Słuchaj, wspieraj i dbaj

Każdy menedżer wie, że nie lada wyzwaniem jest zarządzanie wiekowo zróżnicowaną grupą. Celem jest umiejętna maksymalizacja wielu zróżnicowanych umiejętności poszczególnych pokoleń w kierunku osiągania jak najwyższej wydajności, która przełoży się na sukcesy firmy. 

- Szef wielopokoleniowego zespołu, poza zwykłym zarządzaniem pracą ludzi może się spodziewać zarządzania różnicami, jakie między nimi występują. Bardzo często będzie musiał wykazać się ogromną cierpliwością i pomysłowością, jednak warto się postarać, ponieważ nagrodą jest zgrany zespół o zróżnicowanym doświadczeniu, który może osiągać ogromne sukcesy – mówi Małgorzata Majewska, ekspert portalu Monsterpolska.

Co zatem robić by osiągnąć sukces w zarządzaniu pracownikami z różnych pokoleń? Na co zwracać uwagę?

Elastyczność

Panująca w zespole różnorodność jest jego ogromnym atutem. Dlatego warto ją doceniać, ale też zwracać uwagę na indywidualne potrzeby każdego pokolenia i do nich dostosowywać swoje działania.

Wspieranie kultury wzajemnego szacunku

Współpraca i współdziałanie to podstawa sukcesu każdego zespołu. Jeśli różnice wiekowe między pracownikami są znaczące warto je podkreślać i wspierać. Mocne strony poszczególnych członków zespołu stanowią siłę całej grupy, a odpowiednio podkreślane będą działały na jej korzyść i wzrost efektywności.

Umiejętne budowanie zespołów

Jeśli w firmie pracują osoby w różnym wieku, o różnym doświadczeniu, umiejętnościach i poglądach, ale posiadające kompetencje w zakresie jednego działu, warto łączyć je w zespoły. Takie teamy potrafią osiągać zaskakujące efekty.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Miłka 2015-10-21 16:16:45

Mało kto potrafi umiejętnie zbudować zespół, a następnie nim zarządzać. Sporo na ten temat pisze Robert Zych w swoich książkach: "Lider Sprzedaży" czy "Szef w roli coacha". Zdecydowanie jednak zarządzanie pracownikami, w tym osobami w różnym wieku, z różnym doświadczeniem, nie jest proste...