Jak uczynić atut z różnicy wieku pracowników? To trudne, ale...

Liczba osób w wieku powyżej 65 lat aktywnych zawodowo w ostatnich latach znacznie wzrosła. Ten trend jest w szczególności powszechny w krajach o wysokim poziomie edukacji, rodząc dla pracodawców wyzwania związane z integracją pracowników w różnym wieku.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jak uczynić atut z różnicy wieku pracowników? To trudne, ale...

PODZIEL SIĘ


Autor: jo

17 lis 2014 12:30


Zdaniem ekspertów Hays firmy muszą stworzyć równowagę między starszymi pracownikami a tymi, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy. Starzejąca się siła robocza w połączeniu z późniejszym przechodzeniem na emeryturę oznacza, że doświadczeni pracownicy dłużej wykonują prace wymagające wysokich kwalifikacji.

Czytaj też: Konflikt międzypokoleniowy istnieje, bo menedżerowie źle zarządzają różnorodnością?

Czy istnieje zatem ryzyko dla rozwoju talentów? Czy starsi pracownicy ograniczają młodym talentom dostęp do najlepszych miejsc pracy?

 - Starsi pracownicy stali się cenni dla szefów firm zwłaszcza w obszarach, w których brakuje specjalistycznych umiejętności, ponieważ mają oni bezcenne doświadczenie - mówi Michał Młynarczyk, managing director Poland/CEE w Hays Poland i dodaje – co ważne, firmy muszą zachować odpowiedni balans między utrzymaniem starszych pracowników a wprowadzeniem „świeżej krwi” po to, by młodzi czerpali maksimum korzyści z doświadczenia swoich kolegów.

Aby utrzymać przewagę nad konkurencją, musimy zadbać o rozwój talentów, po to, by nabyły umiejętności i doświadczenie niezbędne do zastąpienia starzejącej się siły roboczej, po jej przejściu na emeryturę. Jeśli to nie nastąpi, proces kształcenia i zdobywania praktyki „od zera” zajmie wiele bezpowrotnie straconych lat i będzie wymagać wielu inwestycji.

W związku z tym pracodawcy muszą znaleźć odpowiednią równowagę między utrzymaniem wysoko ocenianych, dobrze wykształconych i doświadczonych pracowników w starszym wieku a rekrutacją i rozwojem nowej generacji pracowników.

Czytaj też: Polska nie sprzyja zarządzaniu wiekiem

Eksperci Hays sugerują, by skoncentrować się na rekrutacji, rozwoju i szkoleniu pracowników na wszystkich szczeblach i w każdym wieku.

 - Ustawiczne kształcenie i rozwój właściwych ludzi – w każdym wieku – jest niezbędny dla sukcesu firmy. Dzięki temu organizacje zyskują pewność, że ich pracownicy są w stanie dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych. I gdy ktoś zdecyduje się przejść na emeryturę, z pewnością będzie zastąpiony przez odpowiednio wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów – podkreśla Michał Młynarczyk.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.