Jak przeprowadzić z pracownikiem rozmowę o wynikach?

Pracownicy nie przepadają za ocenami okresowymi, jednak dzięki kilku prostym wskazówkom można je przeprowadzać tak, żeby nie wzbudzały niechęci podwładnych.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Jak przeprowadzić z pracownikiem rozmowę o wynikach?

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

20 lis 2015 13:17


Wpisy na forach dyskusyjnych dają jasno do zrozumienia, że ocena okresowa budzi skojarzenia w rodzaju „wielki brat czuwa”. Dominują takie hasła, jak subiektywizm w ocenie, teczki pracownicze, teoria oderwana od rzeczywistości, obietnice bez pokrycia.

W mediach ocena okresowa jest przedstawiana jako „zło konieczne”. Chociaż pojawia się powiązanie z zarządzaniem karierą, to jednak przede wszystkim są podkreślane jej negatywne aspekty.

W obszarze komunikacji wewnętrznej zwraca się uwagę na brak pełnej informacji o celach, przebiegu projektu, oczekiwaniach wobec pracowników. Podczas rozmowy nieprzygotowanie managerów przekłada się na oceniający (niekonstruktywny, demotywujący) charakter rozmowy. Dyskusje skupiają się wokół możliwości otrzymania podwyżki. Nie ma powiązania z kolejnym etapem na ścieżce kariery zawodowej.

Ocena okresowa jest społecznie źle postrzegana: raczej jako narzędzie oceniające w ręku przełożonego – wskazujące słabe strony i obszary do rozwoju – niż wspierające rozwój zawodowy pracownika.  

Jak wynika z raportu „Zaufanie w firmie” przygotowanego przez ProContent Communication, prawie połowa aktywnych zawodowo Polaków posądza swoich zwierzchników o manipulację informacjami i zatajanie prawdy. Kolejną przyczyną braku zaufania do pracodawców jest brak lub zbyt rzadki przekaz informacji na linii dyrekcja – pracownicy.

Z raportu możemy się dowiedzieć, że aż 14 proc. z nas nie ma wyrobionej opinii w kwestii zaufania do pracodawcy. Swojemu szefowi ufa natomiast zaledwie co 4 badany.

Dlatego Effectiveness przygotował dla managerów praktyczny poradnik o tym, jak efektywnie przeprowadzić rozmowę z pracownikiem o wynikach.

Jak prowadzić rozmowę?

To naturalne, że pracownicy boją się weryfikacji kompetencji, bo czy ktoś lubi być oceniany? Boją się na przykład tego, że negatywna ocena skończy się zwolnieniem, boją się momentu rozmowy, nie wiedzą, jakie pytania będą im zadawane.

– Najczęściej boimy się tego, czego nie znamy, czego nie do końca rozumiemy i z czym mamy negatywne skojarzenia czy doświadczenia – mówi Anna Sarnacka, trener biznesu w firmie Effectivness. – Zawsze jest miejsce na to, aby zakomunikować zbliżającą się ocenę tak, aby nie straszyła.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA