Jak przekonać menedżerów firm do inwestowania w rozwój personelu?

Nowe wyzwania rynkowe stojące przed przedsiębiorstwami wymagają zmiany modelu zasad współpracy zarządów z działami HR.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jak przekonać menedżerów firm do inwestowania w rozwój personelu?

PODZIEL SIĘ


Autor: Katarzyna Międła

29 maj 2015 12:07


Aktywność działów HR w wielu firmach traktowana jest jedynie jako wsparcie działalności podstawowej, a ich rola sprowadzana do kwestii administracyjno-płacowych. Nowe wyzwania rynkowe stojące przed przedsiębiorstwami wymagają zmiany modelu zasad współpracy zarządów z działami HR i zwiększenia ich udziału w strategicznych decyzjach firmy. Jak przekonać zarząd do inwestycji w rozwój personelu i do rozwoju strategicznej funkcji HR w firmie bez ryzyka uszczerbku dla funkcji administracyjnej HR? Rozwiązaniem może być outsourcing części działań należących do obszaru tzw. twardego HR.

Współczesny HR – wyzwania i zadania

Współczesne przedsiębiorstwa mierzą się przede wszystkim ze zjawiskiem ostrej konkurencji na rynku, z indywidualizmem nowej generacji pracowników oraz ze zróżnicowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracowników różnych pokoleń (X, Y, Z). Wraz z rozwojem technologicznym firm zwiększa się złożoność procesów wewnętrznych, a co za tym idzie, rośnie popyt na wiedzę specjalistów z wąskich dziedzin.

Do realizacji harmonijnego rozwoju firmy konieczne jest pozyskanie, a także utrzymanie już zatrudnionych kompetentnych i lojalnych pracowników, identyfikujących się z celami firmy, wpisujących się w jej kulturę. Ważne jest położenie nacisku na zdobywanie i rozwijanie ich nowych kompetencji oraz przesunięcie środka ciężkości z prostej, usługowej funkcji wobec pracowników na rozwój umożliwiający zarządzanie talentami.

Tu pojawia się miejsce na nową rolę menedżerów działów HR, bez wsparcia których połączenie czynnika ludzkiego z celami biznesowymi wydaje się niemożliwe do osiągnięcia. Rola działów HR powinna więc polegać na umiejętnym doborze i rozwijaniu talentów pracowników, budowaniu ich świadomej obecności i pracy na rzecz wspólnych celów. Jednak, aby się z niej wywiązać, menedżerowie działów potrzebują odpowiednich narzędzi i kompetencji z zakresu tzw. miękkiego HR.


Rozwój „miękkich” kompetencji HR – inwestycja, która się opłaca

Badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzone w ramach projektu „Diagnoza stanu HR w polskich przedsiębiorstwach” wykazały, że tylko co piąta firma posiada strategie personalne. Wyniki innych badań polskich przedsiębiorstw pokazują, że tylko ok. ¼ z nich postrzega rolę działu HR jako strategicznego partnera zarządu wskazującego optymalne możliwości wykorzystania potencjału tkwiącego w pracownikach i całej firmie, a także

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.