Jak kontrolować pracownika zdalnego?

Praca zdalna cieszy się coraz większą popularnością. Pracownicy chwalą w niej poczucie elastyczności i niezależności, ale mimo wszystko w dalszym ciągu znajdują się pod stałą kontrolą szefa.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Jak kontrolować pracownika zdalnego?

PODZIEL SIĘ


Autor: Praca.pl

8 maj 2015 11:15


W ostatnich latach odnotowano znaczący wzrost popularności pracy zdalnej. W 2014 roku już 7% pracowników w Unii Europejskiej, najwięcej w Niemczech i we Francji, przynajmniej częściowo wykonywało służbowe obowiązki właśnie w ten sposób.

Ponadto, aż 40% osób, zapytanych wówczas przez Manpower, wyraziło chęć zmiany pracy stacjonarnej na zdalną na stałe, a ponad połowa (52%) chciałaby pracować w ten sposób przynajmniej raz w tygodniu.

Telepraca albo freelancing

Taka forma zatrudnienia rozwija się także w naszym kraju. W Polsce można ją wykonywać w oparciu o dwa sposoby: telepracę oraz freelancing. Ta pierwsza funkcjonuje w Kodeksie Pracy już od 2007 roku i oznacza pracę „wykonywaną regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną”. Opiera się na umowie o pracę, dlatego taki pracownik cieszy się wszystkim przywilejami związanymi z tą formą zatrudnienia. Z kolei freelancerzy pracują na zlecenie lub w oparciu o umowę o dzieło. Pozbawieni są więc przywilejów związanych z etatem, ale z drugiej strony mogą zarobić więcej, pracując nad kilkoma projektami jednocześnie.

Praca zdalna wykonywania jest najczęściej przez przedstawicieli takich zawodów jak m.in. copywriterzy, dziennikarze, graficy czy specjaliści w zakresie IT. W tym ostatnim przypadku staje się to niemal codziennością. Firma Experis zbadała, że dla ok. 10 proc. osób zatrudnionych w tej branży stanowi ona jedyną formę zatrudnienia. Kolejne 60 proc. pracuje częściowe zdalnie i wybiera takie rozwiązanie przynajmniej 1-2 dni w tygodniu.

Pracodawca może kontrolować pracownika zdalnego

Pracownicy chwalą sobie pracę zdalną ze względu na zaoszczędzony czas związany brakiem konieczności dojazdu do biura, większą elastyczność godzinową czy poczucie niezależności. To ostatnie nie jest jednak takie oczywiste. Nawet pracując poza firmą pracodawca może bowiem kontrolować swój personel.

Wiele firm kieruje się zasadą ograniczonego zaufania i wykorzystuje specjalne programy do kontroli pracowników. Dużą popularnością cieszą się również urządzenia GPS, które pozwalają sprawdzać, gdzie przebywa w danej chwili konkretna osoba.

Innym rozwiązaniem jest wprowadzenie obowiązku regularnego przesyłania screenów z ekranu służbowego komputera do przełożonych. W ten sposób pracownicy raportują swoją pracę i jej efekty. Jednocześnie stanowi to potwierdzenie, że rzeczywiście wypełniają obowiązki, mimo, że fizycznie nie ma ich w firmie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA