Jak dobrze rozstać się z pracownikiem?

Zwolnienie pracownika to jedno z najtrudniejszych zadań, przed którym prędzej czy później będzie musiał stanąć każdy menedżer. Jak twierdzą eksperci ManpowerGroup, sposób przeprowadzenia rozmowy z odchodzącą z pracy osobą nie tylko przyczynia się do jej późniejszej opinii na temat byłego już pracodawcy, ale również wpływa na czas poszukiwania przez nią nowego zatrudnienia. Warto zatem przygotować się do niej prawidłowo.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Jak dobrze rozstać się z pracownikiem?

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

4 lis 2013 13:27


Na rynku pracy w Polsce wciąż część menedżerów nie do końca jest świadoma jakie konsekwencje dla zwalnianego pracownika ma forma przeprowadzenia zwolnienia. Tymczasem warunki w jakich następuje rozstanie się z pracodawcą wpływają nie tylko na samopoczucie pracownika, ale również mogą przyczynić się do jego podejścia do szukania kolejnego zatrudnienia, a przez to i czasu znalezienia nowej pracy.

- Kwestia zwolnienia z pracy nie jest łatwa dla żadnej ze stron w niej uczestniczących. Do pracodawcy należy zadbanie, by proces ten przebiegał prawidłowo i w możliwie jak najmniej bolesny dla pracownika sposób - komentuje Hanna Więcewicz, kierownik ds. zmian kariery w agencji zatrudnienia ManpowerGroup.

- Dobrze przekazany komunikat o zwolnieniu oznacza mniejsze naruszenie u pracownika poczucia własnej wartości, co zapewnia mu potem więcej sił do poszukiwania nowego miejsca pracy. To również ważna informacja zwrotna na temat jego umiejętności i sposobu wykonywania pracy. Właściwe przeprowadzenie tego procesu skutkuje także lepszym postrzeganiem przez zwolnionego pracownika jego byłego pracodawcy i przeciwdziała późniejszemu wypowiadaniu się o organizacji w negatywny sposób - komentuje ekspert ManpowerGroup.

Każde zwolnienie pracownika powinno być poprzedzone bardzo rzetelnym przygotowaniem się do rozmowy z nim i wcześniejszym podsumowaniem treści, które przełożony chce przekazać. Powinny być one pozbawione subiektywnych ocen, oparte na faktach, które należy zakomunikować w możliwie jak najbardziej delikatny sposób. Bardzo ważne jest by pracodawca poświęcił na taką rozmowę odpowiedni czas, wykazał się empatią wobec odchodzącej osoby i udzielił jej obiektywnej informacji zwrotnej na temat jej oceny jako pracownika. Powody, dla których pracownik zostaje zwolniony zawsze powinny być uzasadnione i udokumentowane.

Należy wyjaśnić, co pracownik powinien poprawić w wykonywanej przez siebie pracy, ale również jakie są jego mocne strony, które powinien eksponować przed przyszłymi pracodawcami. Warto podkreślić też, że sytuacja nie ulegnie zmianie i jest to decyzja ostateczna. Istotna jest zarówno treść komunikatu przekazywanego przez przełożonego, jak sposób jego przekazania, odpowiedni dobór słów, właściwa intonacja.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA