Inteligencja emocjonalna: Bez niej nawet najbardziej wykwalifikowany pracownik się nie sprawdzi

• Polacy zajmują trzecie miejsce wśród najbardziej zestresowanych pracowników w Europie.
• Pracodawcy dostrzegają ten problem i organizują szkolenia z inteligencji emocjonalnej.
• Jak pokazują badania, aż 2/3 cech determinujących sukces ma naturę emocjonalną
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Inteligencja emocjonalna: Bez niej nawet najbardziej wykwalifikowany pracownik się nie sprawdzi

PODZIEL SIĘ


Autor: AT

23 maj 2016 16:03


Dobrze wykształceni, znający języki, posiadający certyfikaty – słowem świetnie wykwalifikowani pracownicy. Czego im brakuje? Często dystansu, odporności na stres, umiejętności mówienia o swoich potrzebach i odczytywania emocji innych. Polacy zajmują trzecie miejsce wśród najbardziej zestresowanych pracowników w Europie. Pracodawcy dostrzegając ten problem, organizują szkolenia z inteligencji emocjonalnej, bo jak wskazują badania, działy kierowane przez liderów o wysokim EQ (ang. Emotional Intelligence Quotient) osiągają wyniki przekraczające założone cele o 20 proc. – wynika z raportu HAY Group „Jak zapobiec ucieczce wykwalifikowanych pracowników”

Emocje górą, nawet w biznesie

- Czasy ignorowania emocji, jako nie mających znaczenia dla biznesu, przeminęły – powiedział kilka lata temu podczas swojej wizyty w Polsce Daniel Goleman, autor książki Inteligencja emocjonalna.

Coraz więcej firm wyciąga wnioski z jego słów, doceniając rolę emocji w pracy, a nie widząc w nich tylko zagrożenie dla profesjonalizacji życia zawodowego.

Czytaj też: Stres w pracy. Co go wywołuje i jak się go pozbyć?

Jak pokazują badania aż 2/3 cech determinujących sukces ma naturę emocjonalną. Bycie godnym zaufania, zdolność do adaptacji czy współpracy z innymi to tylko przykłady zachowań, które cenimy u siebie i wśród naszych współpracowników.

- Od jakiegoś czasu na rynku pracy można dostrzec rosnące zapotrzebowanie na mniej oczywiste umiejętności. Inteligencja emocjonalna bez wątpienia do nich należy. Instytut CIMA, ściśle związany z branżą finansów, w której co do zasady prym wiedzie inteligencja racjonalna znana bardziej pod określeniem IQ, dostrzega potrzebę wsparcia specjalistów w zakresie kompetencji miękkich, na przykład poprzez organizację szkoleń i webexów. Wbrew pozorom, sukces pracowników bardzo często determinują silnie rozwinięte umiejętności osobiste, dzięki którym łatwiej zrozumieć stany emocjonalne osób, z którymi się pracuje. Rozwinięta inteligencja emocjonalna pomaga m.in. w akceptowaniu zmian, asertywności czy rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych – wylicza Jakub Bejnarowicz, szef CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.