HR-owcy najmniej wiarygodnymi pracownikami

• HR-owcy są najbardziej skłonni do biurowych kłamstw.
• Uważają to za normę.
• Najbardziej szczerzy są artyści, pracownicy ochrony zdrowia i finansów.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

HR-owcy najmniej wiarygodnymi pracownikami

PODZIEL SIĘ


Autor: Jakub Prokop

22 lip 2016 13:39


80 proc. brytyjskich HR-owców przynajmniej raz nadużyło zaufania w pracy – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Webexpenses. 39 proc. przyznało się do tego.

27 proc. zawyżało swoje wydatki, tyle samo kradło przybory biurowe, a co trzeci wymyślał fikcyjne wizyty u lekarza.

HR – wraz z IT – znajduje się na szczycie listy. Najniższym wskaźnikiem nieuczciwości wykazali się za to artyści, pracownicy ochrony zdrowia i finansów. Najczęściej podawanym powodem nieszczerości było przekonanie, że to normalne – na normę powołała się połowa ankietowanych. 13 proc. uznało, że skoro szefowie mogą być nieuczciwi, to im też wolno naginać zasady.

Odsetek osób, które przyznały się do nieuczciwości w pracy. (Źródło: Webexpenses) Odsetek osób, które przyznały się do nieuczciwości w pracy. (Źródło: Webexpenses)

– Bardzo zasmuciły mnie te wyniki. Jestem ideowcem i wierzę, że pracownicy działów personalnych mają być strażnikami wartości organizacji – komentuje Kamila Dudek, konsultant HR, trener w Y-Consulting. – Może to jest znak naszych czasów i tego, że w wielu organizacjach poziom zaufania jest niezadowalający i nie dzieje się dobrze. Może HR-owcy czują pewną zgodę na nieuczciwe zachowania, bo kiedy ich przełożeni zachowują się nieuczciwie, to przykład idzie z góry – dodaje.

Według ekspertki, wyniki podobnych badań przeprowadzonych w Polsce mogłyby być podobne.

– Według CBOS, tylko 26 proc. polskich pracowników ufa swoim współpracownikom. Polska ma jeden z niższych wskaźników zaufania społecznego. Niestety, znajomo brzmią dla mnie też niektóre wymówki. Uzurpowanie sobie pieniędzy albo rzeczy, ponieważ mam niską wypłatę może być – obawiam się – trochę spójne z polską mentalnością. Choć jest to sposób myślenia typowy raczej dla mniejszych firm, gdzie poziom wynagrodzeń często nie jest adekwatny do zaangażowania. Pracownicy sektora MŚP mogą się z tego tytułu poczuć upoważnieni, żeby oszukiwać, czy nawet kraść – wyjaśnia.

Kamila Dudek, Y-Consulting (Fot.: mat. pras.) Kamila Dudek, Y-Consulting (Fot.: mat. pras.)

Jej doświadczenia podpowiadają jednak bardziej optymistyczną wizję.

– HR-owcy mają stosunkowo wysoko postawione poprzeczki, jeśli chodzi o pilnowanie norm i zasad. Dotyczy to szczególnie rozwiniętych kultur organizacyjnych, najczęściej w korporacjach. Coraz częściej podejmuje się temat badania zaufania w organizacji. Coraz więcej organizacji świadomie buduje swoją kulturę i zauważa, że pracownicy mają oczekiwania. Uczy się menedżerów, że budowanie autorytetu zachodzi jako proces, a nie wynika z nadania tytułu. Wierzę, iż rzecz ma się coraz lepiej – pociesza czytelników Kamila Dudek.

Ankieta została przeprowadzona na próbie 2 tys. brytyjskich pracowników działów HR.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA