HR musi się zbliżyć do biznesu. Trzeba połączyć te światy

– Sama technologia nie wzmocni zaangażowania, ale można ją wykorzystać do stworzenia rozwiązań, które w tym pomogą. Jednym ze sposobów na to jest stworzenie kultury organizacji uczącej się – mówi Michał Strzelec, regional sales manager, Cornerstone OnDemand, dostawcy oprogramowania do zarządzania talentami.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

HR musi się zbliżyć do biznesu. Trzeba połączyć te światy

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

26 lip 2016 7:22


Jakie technologiczne trendy będą w najbliższym czasie wpływać na pracę działów HR?

Michał Strzelec, regional sales manager, Cornerstone OnDemand: – Dostrzegam pięć istotnych trendów, które wzajemnie się przenikają i wzmacniają. Pierwszym z nich jest mobile, czyli powszechność smartfonów i tabletów. Dzięki nim pracownicy mogą mieć dostęp do HR-owych systemów informatycznych w dowolnym miejscu i czasie.

Drugi trend to automatyzacja procesów HR i samoobsługa pracownicza, które razem sprawiają, że działy HR są odciążane z wielu rutynowych zadań, jak obsługa wniosków urlopowych. Trzeci trend to wzrost oczekiwań w stosunku do wyglądu i funkcjonowania firmowych systemów. Oczekujemy, że systemy wykorzystywane w pracy będą oferować podobny komfort obsługi, jak aplikacje mobilne, z których korzystamy na co dzień. Szczególnie dotyczy to systemów HR-owych, do których dostęp mają wszyscy pracownicy firmy.

Kolejny trend to tzw. oprogramowanie w chmurze, czyli na serwerach usługodawcy, sprzedawane w modelu abonamentowym. Zastępuje ono drogie systemy instalowane na własnych serwerach. Działowi HR łatwiej przekonać zarząd do nowego projektu IT, który jest „w chmurze”, bo taki projekt może zostać zrealizowany wewnętrznie, bez potrzeby dużego zaangażowania działu IT.

Ostatni trend to big data, czyli analizowanie ogromnych zbiorów danych i wyciąganie z nich wniosków. Firmy takie, jak nasza dysponują zanonimizowanymi danymi z 15 lat działalności i zebranymi na grupie 23 milionów użytkowników. Analizując tak ogromną ilość danych można dostrzec wiele zależności. Przykładowo, na podstawie informacji z CV możliwe jest określenie, którzy potencjalni pracownicy dają większą szansę na długoletnie zatrudnienie. W firmie Xerox udało nam się w ten sposób zmniejszyć liczbę szybko rezygnujących pracowników aż o 20 proc. To daje bardzo konkretny efekt biznesowy.

A czy rozwiązania IT mogą poprawić zaangażowanie i motywację pracowników?

– Sama technologia nie wzmocni zaangażowania, ale można ją wykorzystać do stworzenia rozwiązań, które w tym pomogą. Jednym ze sposobów na to jest stworzenie kultury organizacji uczącej się. Potrzeba rozwoju to jedna z najważniejszych potrzeb pracowników. Technologia to ułatwia, np. poprzez zmianę strategii szkoleniowej z tradycyjnej na e-learning. Zamiast płacić 20 tys. zł za dzień wyjazdowego szkolenia dla 10 osób możemy za 30 tys. zł zrobić szkolenie e-learningowe dostępne dla tysiąca pracowników. Inne przydatne rozwiązania to bazy wiedzy czy systemy ułatwiające komunikację między pracownikami różnych działów i wyszukiwanie osób o potrzebnych w danym momencie kompetencjach.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA