Gdzie startupowcy uczą się biznesu?

• Tylko 8 proc. założycieli startupów nie posiadała żadnego doświadczenia w biznesie przed rozpoczęciem działalności.
• Pozostałe 92 proc. uczyło się podstaw wolnorynkowej konkurencji m.in. w korporacjach.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Gdzie startupowcy uczą się biznesu?

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

21 wrz 2016 14:00


Według popularnej teorii startupy tworzą przedstawiciele generacji Y, którzy nie są w stanie poradzić sobie ze presją, nastawieniem na wynik i sztywnymi procedurami w tradycyjnych firmach. Dane pokazują jednak coś innego.

Z raportu Deloitte „Diagnoza ekosystemu startupów w Polsce” wynika, że przeciętny twórca tego typu firmy to mężczyzna pomiędzy 31. i 40. rokiem życia – to nieco więcej niż wiek przeciętnego igreka. Dodatkowo 75 proc. z nich może pochwalić się wykształceniem wyższym, a 90 proc. przypadków założyciel pełni również funkcję dyrektora.

W praktyce okazuje się, że generacje Y i Z – osoby, które ze względu na wiek nie skończyły lub nawet nie zaczęły jeszcze studiów – stanowią w startupach częściej kadrę niż zarząd.

Wprowadzenie na rynek innowacyjnego produktu to kusząca wizja, ale faktury, księgowość i kompromisy nie są już tak fascynujące. Według ankiety Deloitte wykazuje, że jedynie 8 proc. założycieli tych małych przedsiębiorstw nie posiadała wcześniej doświadczenia biznesowego.

– Zarówno praca w dużej organizacji, jak i na własny rachunek niewątpliwie mają swoje plusy i oba te modele są potrzebne w ekosystemie gospodarki. Zdarzają się przypadki, że pracownicy korporacyjni odchodzą ze stanowisk, aby założyć własne firmy. Chęć rozwoju i odnalezienia swojego miejsca w życiu zawodowym, proponowania innowacyjnych rozwiązań i dywersyfikacji na rynku pracy może tylko cieszyć. Rozmawiając o start-up’ach zapominamy jednak często, że ich założyciele musieli gdzieś pozyskać wiedzę, dzięki której potrafią teraz zarządzać swoimi biznesami, zaznajomić się z trendami czy poznać różne modele biznesowe. Ten know-how czerpali często pracując właśnie w dużych, międzynarodowych organizacjach, które mają i zaplecze, i środki do inwestowania w ciągły rozwój oraz kształcenie swoich pracowników – komentuje Edyta Gałaszewska-Bogusz, dyrektor operacyjny w Accenture Operations Polska.

Gdzie się uczyć samodzielności i przedsiębiorczości

Z założenia startup to firma, której celem jest rozwój. Startupy powstają najczęściej w branży nowoczesnych technologii. Sprofesjonalizowane startupy to obecnie po prostu korporacje. Przykład stanowią marki Microsoft i Google, których twórcy rozpoczynali działalność w garażach.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA