Firmy rodzinne rozwijają się, ale mogą nie przetrwać sukcesji

Sytuacja firm rodzinnych wygląda optymistycznie, a 65 proc. z nich odnotowało rozwój biznesu w ciągu ostatniego roku. 70 proc. przedstawicieli biznesów rodzinnych przewiduje także, że ich firmy będą rozwijać się stabilnie w ciągu najbliższych 5 lat.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Firmy rodzinne rozwijają się, ale mogą nie przetrwać sukcesji

PODZIEL SIĘ


Autor: jo

27 lis 2014 10:16


W sierpniu KPMG wraz z Inicjatywą Firm Rodzinnych opublikowało raport, z którego wynika, że 58 proc. polskich i 71 proc. europejskich przedstawicieli takich przedsiębiorstw pozytywnie ocenia swoją sytuację ekonomiczną w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

Czytaj też: Polskie firmy rodzinne na wymarciu? Nie ma sukcesorów

Równie optymistyczne wyniki opublikowano w raporcie PwC „2014 Family Business Survey”. W badaniu wzięli udział przedstawiciele rodzinnych biznesów z ponad 40 krajów, w tym z Polski.

- Firmy rodzinne odpowiadają za 70-90 proc. światowego PKB. W Polsce ten odsetek wynosi około 40 proc. Jeśli przyjmiemy, że biznesy rodzinne są papierkiem lakmusowym gospodarki, dane PwC napawają optymizmem. Jest to potwierdzenie pozytywnego trendu opisanego trzy miesiące temu w sierpniowym raporcie KPMG i Inicjatywy Firm Rodzinnych. Z opracowania tego wynikało, że niemal trzy czwarte polskich firm rodzinnych planuje w najbliższych miesiącach nowe inwestycje - mówi Janusz Mikołajczyk, prezes Mikomax Smart Office, polskiej firmy rodzinnej z 23-letnim doświadczeniem.

Czytaj też: W Polsce mamy ponad 1,5 mln firm rodzinnych. Zdominowały rynek

Raport PwC mówi też o trudnościach z jakimi mierzą się rodzinne biznesy. W ciągu ostatnich dwóch lat odsetek firm, dla których wyzwaniem jest ogólna kondycja gospodarki wzrósł od 2012 r. z 60 do 63 proc.

Duże znaczenie ma też czynnik ludzki. Dla niemal połowy (49 proc.) respondentów wyzwaniem jest pozyskiwanie wykwalifikowanych kadr. Ponadto, chociaż 53 proc. przedsiębiorstw przyznało, że posiada plan działania dotyczący sukcesji, tylko 16 proc. z nich wypracowało jasny i ustrukturyzowany proces przekazania firmy w ręce następnego pokolenia.

Problem sukcesji, jest obecnie szczególnie ważny dla polskich firm rodzinnych, z których wiele powstawało na przełomie lat 80. i 90., w trudnych warunkach transformacji.

- Jesteśmy świadkami historycznego momentu w rozwoju tego typu przedsiębiorstw w Polsce. Wiele z firm zakładanych tuż po 1989 r. zbliża się do momentu, kiedy konieczne będzie przekazanie władzy młodszemu pokoleniu. Od tego, jak sprawnie ten proces przebiegnie, zależy ich przyszłość, warto zatem zacząć planować sukcesję świadomie i z wyprzedzeniem - mówi Janusz Mikołajczyk.

Czytaj też: Wyzwania firm rodzinnych? Komunikacja międzypokoleniowa i sukcesja

Strategiczne znaczenie sukcesji potwierdzają badania przeprowadzone na rynku amerykańskim. Według Family Firm Institute mniej niż co trzeciemu przedsiębiorstwu rodzinnemu udaje się przetrwać do drugiej generacji, a do trzeciej dociera tylko jedna na dziesięć.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.