Efektywność pracy Komitetów Audytu zagrożona. Mają za dużo obowiązków

Członkom Komitetów coraz trudniej jest pogodzić podstawowe zadania z dodatkowymi obowiązkami - wynika z "Globalnego badania Komitetów Audytu 2015” KPMG.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Efektywność pracy Komitetów Audytu zagrożona. Mają za dużo obowiązków

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

26 lut 2015 19:48


Gospodarcza i polityczna niepewność, zapewnienie zgodności z prawem i regulacjami oraz ryzyka operacyjne to największe wyzwania dla firm zdaniem członków Komitetów Audytu w Polsce i na świecie. Taki wniosek płynie z badania przeprowadzonego przez KPMG wśród 1 500 członków Komitetów Audytu z 34 krajów.

Zmieniające się otoczenie utrudnia pracę

Szczególnie często na niepewność oraz zmienność w zakresie gospodarki, regulacji prawnych i czynników politycznych wskazywały firmy w Polsce. Aż 70 proc. przedstawicieli polskich Komitetów dostrzega w tych czynnikach największe wyzwanie dla firm (wśród ogółu badanych – 52 proc.).

Według respondentów w Polsce i na świecie, do największych wyzwań, przed którymi stoją dzisiaj firmy, należą także: nowe regulacje wprowadzane przez władze, zapewnienie zgodności z prawem i przepisami, ryzyka operacyjne, zarządzanie talentami ludzkimi i rozwój pracowników oraz rozwój i innowacje lub ich brak. Na ostatni z wymienionych czynników szczególnie często wskazywali członkowie polskich Komitetów (35 proc., ogół badanych – 26%).

Nadmierna liczba obowiązków

Jak wynika z badania KPMG, te kluczowe wyzwania i zagrożenia kreują także inne ryzyko, które może potencjalnie wpływać na efektywność pracy Komitetów – przeciążenie obowiązkami. Zarówno w Polsce, jak i na świecie trzy czwarte badanych stwierdziło, że w ciągu ostatnich dwóch lat czas niezbędny do wykonywania obowiązków zwiększył się, a duża część zauważyła, że pełnienie roli członka Komitetu nie jest w pełni możliwe lub staje się coraz trudniejsze przy obecnych zasobach czasowych i kompetencyjnych (w Polsce – 58 proc., na świecie – 48 proc.).

Wielu respondentów przyznało też, że ich Komitety oprócz podstawowego obowiązku, którym jest nadzór nad sprawozdawczością finansową, dodatkowo ponoszą przynajmniej częściową odpowiedzialność za takie obszary, jak: zapobieganie korupcji i przekupstwom, ryzyko finansowe, zapewnienie zgodności z prawem i regulacjami, a także ryzyka operacyjne i ogólnie procesy zarządzania ryzykiem.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA